Telefoongids zoekt het op internet
AMSTERDAM (ANP) – De Telefoongids wil ondernemers ook online beter vindbaar maken. Door sites te bouwen en ondernemingen te helpen goed te scoren in zoekmachines hoopt het bedrijf de omzet weer te kunnen laten groeien.
„De Telefoongids moet erkend worden als internetbedrijf”, stelde bestuursvoorzitter Toon Bouten van moederbedrijf European Directories in een gesprek met het ANP. „Ondernemers kunnen door ons hun website laten bouwen, hun resultaten bij zoekmachines verbeteren en hun aanhang op Facebook vergroten. Dat kunnen wij op een schaal die geen concurrent aankan.”
De Telefoongids haalt al een tijdlang de helft van zijn omzet uit internetactiviteiten. Dat aandeel wil het bedrijf nu binnen 2 jaar opvoeren tot 80 procent. Daarmee zou de internetomzet met 120 miljoen euro zo’n 60 procent groeien ten opzichte van dit jaar. De groei op internet moet daarmee de aanhoudende daling van de inkomsten van de gedrukte Telefoongids compenseren. De komende 2 jaar moet dat in ieder geval zorgen voor een stabilisering van de totale omzet, daarna voor groei.
De Telefoongids voerde de afgelopen 2 jaar een reorganisatie door, waarbij 15 procent van de arbeidsplaatsen verdween. Het bedrijf heeft nu 700 mensen in dienst. Volgens Bouten staat die personeelsomvang in de nieuwe plannen niet vast. „De aanpassing van de personeelsomvang is tegenwoordig een continu proces. We zijn kleiner geworden, nu proberen we de productiviteit te vergroten, door vooral mensen met de juiste capaciteiten aan te nemen.”
Het bedrijf richt zich in de nieuwe strategie vooral op het midden- en kleinbedrijf. De consument wordt echter niet vergeten, aldus Bouten. Zo gaat deze zomer de eigen website van De Telefoongids op de schop, waarna mensen behalve telefoonnummers ook veel aanverwante informatie krijgen voorgeschoteld bij een zoekopdracht.
Hoe lang de papieren gids nog blijft verschijnen is vooralsnog de vraag. „De gids is eindig”, zei Bouten daarover. „Maar hij blijft verschijnen zolang het rendabel is.”