Rondje Veluwe tijdens derde Molentourtocht
Op een zonnige dag zit een mens niet graag in de auto. Behalve als het een cabriolet is en er wat te winnen valt. Het Reformatorisch Dagblad reed zaterdag mee met de Molentourtocht vanuit Ermelo. Een verslag.
9.30 uur: Volop activiteit rond Molen De Koe in het centrum van Ermelo. Vrijwillige molenaars tuigen de wieken van de molen op met vrolijke vlaggetjes en brengen ze in beweging. Beneden arriveren de eerste deelnemers aan de Molentourtocht 2012, die dit jaar voor de derde keer wordt georganiseerd.
9.45: De 75 auto’s die meedoen aan de 120 kilometer lange tocht worden geparkeerd op het Weitje, een grasveld rond een muziektent. Ermeloër Jan Mulder komt aanrijden met de zwarte BMW Z4 cabrio waarin ook een plek is voor de verslaggever. Mulder zet de tweezitter naast een grijze Volkswagen Kever en een rode Ferrari F430. Aan de autopuzzelrit mag iedereen meedoen die een oldtimer, cabrio of een echt bijzondere auto heeft.
10.00: Equipe nummer 59 schrijft zich in. Omdat de eigenaar van de Z4, garage Schouten in Ermelo, hoofdsponsor is van de tocht, hoeft het koppel Mulder-Verdouw geen inschrijfkosten te betalen. Dat scheelt, want elk particuliere equipe moet 125 euro inschrijfgeld op tafel leggen, zakelijke deelnemers betalen 170 euro exclusief btw om mee te kunnen doen. De opbrengst van zo’n 6000 euro gaat naar Molen De Koe in Ermelo.
10.15: Mulder bevestigt het rallyschild met nummer 59 met tie rips aan de grille van de BMW Z4 Roadster 2.0i. Zijn bijrijder en navigator leest ondertussen het routeboek vast door. „De route wordt gereden volgens het bolletje-pijltjesysteem: het bolletje geeft de plaats aan vanwaar je komt aanrijden, de pijl geeft de richting aan waarin je de situatie weer verlaat.” Dit systeem uit de rallywereld lijkt gemakkelijk, maar het is wel even oefenen voordat je het onder de knie hebt. Gelukkig, op het Weitje zitten meer bijrijders ingespannen in het routeboek te kijken.
10.30: Organisator Frans Callenbach maakt even een praatje met de deelnemers. „We zijn in 2010 met deze tourtocht begonnen om geld op te halen voor molen De Koe. Verschillende bestuursleden van de molenstichting hebben wat met auto’s en hebben mij gevraagd zo’n tocht uit te zetten. De eerste keer was meteen een succes, er deden 67 auto’s mee.”
Eigenaren van bijzondere auto’s doen mee met de tocht omdat ze niet doelloos willen rondrijden met hun oldtimer, cabriolet of bolide. „Ze vinden het leuk om met andere autobezitters te kletsen en een mooie rit te maken. Maar uiteindelijk gaan ze allemaal voor de eer: ze willen een prijs winnen.” Door onderweg vragen te beantwoorden en letters te noteren die op bordjes langs de kant van de weg staan, kunnen deelnemers punten verzamelen. Wie de meeste punten heeft, krijgt de wisselbeker.
10.50: De eerste auto’s vertrekken van het Weitje, rijden achter de molen om naar de startplek.
11.00: Burgemeester A. Baars van Ermelo houdt een zwart-wit geblokte vlag voor de auto met nummer 1. Een verkeersregelaar houdt de auto’s op de Stationstraat even tegen en daar gaat de vlag omhoog. De eerste deelnemers zijn vertrokken. Iedere minuut mag er een auto weg.
11.15: Omdat auto nummer 59 pas om 11.43 hoeft te vertrekken, gaan de inzittenden nog even de molen op. Vanaf de omloop is er een mooi uitzicht op de vertrekkende auto’s.
Vrijwilliger Henk Geitenbeek uit Ermelo geeft graag een korte rondleiding. „Met de opbrengst van deze toertocht schaffen wij camera’s aan. Die hangen we in de molen op, zodat mensen die niet goed ter been zijn beneden op monitoren live kunnen zien wat er in de molen gebeurt.”
11.25: Nog een laatste kop koffie en een plak krentenmik met roomboter.
11.30: Voor in de Z4 is niet veel opbergruimte, dus het is even kiezen wat er in de kattenbak gaat en wat niet. De warme jas gaat in de laadruimte, de zomerjas blijft voorin.
11.42: Burgemeester Baars maakt een praatje met iedere deelnemer. Zo leert de burgervader, die een krap halfjaar geleden werd geïnstalleerd, heel wat Ermeloërs kennen.
11.43: De vlag gaat omhoog, de rit is begonnen. Volgens het bolletje-pijltjesysteem moet de auto naar rechts, dus met luid getoeter gaat het die kant op.
12.50: Na iedere passage van een situatieschets in het routeboek zet bestuurder Mulder de dagteller op nul. Zo weet de navigator precies na hoeveel kilometer de volgende situatie zich aandient. Het systeem werkt makkelijker dan gedacht.
12.58: De BMW cabrio arriveert bij de eerste controlepost. Hier begint een routebeschrijving aan de hand van foto’s. Bovendien moeten er op het traject letters worden verzameld. De witte bordjes met zwarte letters staan alleen aan de rechterkant van de weg, dat scheelt. Bestuurder en bijrijder hebben het druk. Van relaxt toeren is op dit moment geen sprake.
Voor de BMW rijdt de Ferrari. Het geluid uit de uitlaten van de supersportwagen klinkt als een ingehouden gejank, alsof de wagen ervandoor wil spuiten. Maar de voorschriften zijn streng: het traject moet met een gemiddelde snelheid van 26 kilometer per uur worden afgelegd. Wie harder gaat, krijgt strafpunten.
12.15 uur: Het 6,5 kilometer lange traject door het buitengebied tussen Ermelo en Putten heeft de zwarte Z4 in zeventien minuten afgelegd. Dat betekent een gemiddelde snelheid van 23 kilometer per uur. Net iets te langzaam.
12.30: De route voert nu door het gebied tussen Putten en Voorthuizen. Weilanden en hakhoutwallen wisselen elkaar af. Een doolhof aan weggetjes, maar het bolletje-pijltjesysteem bewijst goede diensten.
12.40: Vlak bij Voorthuizen moet een lastige vraag worden beantwoord: Wat is de naam van de sportclub voor mensen met een handicap? Er zijn op de Zevenbergjesweg wel chaletparken te zien, maar nergens een club voor gehandicapten.
13.15: Pas tijdens de lunchpauze bij boerderij ’t Molentje in Garderen wordt duidelijk wat het antwoord op de strikvraag was: een sportclub voor mensen met een handicap is golfclub Edda Huzid. Een handicap is een golfterm, die de speelsterkte van een golfer aangeeft.
13:58: De soep met broodjes van ’t Molentje smaakte goed, maar het is tijd om te vertrekken. Bestuurder en navigator wisselen van plaats.
14.25: Tussen Kootwijk en de buurtschap Assel ontstaat een colonne auto’s op de grindweg. Het is uitkijken geblazen voor de opspattende steentjes. In een wolk van stof rijden de deelnemers door het heidelandschap.
14.45: In Hoog Soeren is het tijd voor koffie. Navigator Mulder bestudeert alvast de komende opdrachten. „Hoe groot is Kroondomein Het Loo en uit welke gronden bestaat het?” In zo’n geval is een smartphone met internet handig.
15.10: Via Apeldoorn, Vaassen, Niersen, Gortel, Vierhouten en Elspeet volgt de route de randen van het kroondomein. Dit is genieten geblazen. Zonnetje tussen de bomen, prachtige natuur, wind door de haren en dan 150 pk onder de motorkap. De auto vraagt als het ware om snelheid, maar op deze weg is 60 kilometer per uur het maximaal toegestane.
16.00: Bij Staverden is de laatste controlepost. Een vriendelijke jongedame biedt de deelnemers een lekker hapje aan.
16.20: De laatste opdracht tijdens de tocht is de Molenproef. De chauffeur stuurt zijn auto over een parcours in de vorm van een molen, terwijl de bijrijder een bakje met water vasthoudt. De kunst is om zo snel mogelijk het parcours af te leggen en zo min mogelijk water te morsen. Het gaat redelijk goed: de tijd is 44 seconden en het bakje water zit nog vol.
16.30: Met het inleveren van de vragenlijst is de tocht officieel ten einde. Natuurlijk hoopt equipe nr. 59 op een prijs, maar daar zullen de wat meer ervaren deelnemers wel mee aan de haal gaan.
18.00: Inderdaad, nadat de jury alle inzendingen heeft nagekeken, blijkt dat een viertal inzittenden van een oude Opel Commodore de hoofdprijs heeft gewonnen.
18.15: Organisator Callenbach is „redelijk tevreden” over de derde molentourtocht. „Niemand heeft schade gereden, iedereen had schik.” Ook het team Mulder-Verdouw is tevreden. „We weten nu hoe het werkt”, aldus Mulder, „de volgende keer winnen wij.”