Berging Costa Concordia wordt megaklus
ROME – De berging van het in januari gekapseisde cruiseschip Costa Concordia wordt de grootste uit de geschiedenis en gaat mogelijk een jaar duren.
De bergingsoperatie gaat volgens de plannen van het consortium dat de operatie gaat uitvoeren binnen een paar dagen van start. Het consortium bestaat onder meer uit het Amerikaanse bergingsbedrijf Titan Salvage, een niet eens zo grote onderneming met zestig vaste werknemers die naam heeft gemaakt met een reeks bergingen van containerschepen. Partner in het consortium is een Italiaanse ingenieursbedrijf.
Het Amerikaans-Italiaanse consortium had de opdracht binnengehaald met de belofte het wrak weg te halen zonder dat het milieu wordt aangetast en zonder dat de economische en toeristische belangen van het eiland Giglio, waar het cruiseschip strandde, worden geschaad. Mogelijk heeft geholpen dat Titan Salvage gevestigd is in Zuid-Florida, waar ook de opdrachtgever –het Amerikaanse Carnival, waartoe Costa behoort– vandaan komt.
Ook het in Rotterdam gevestigde Smit Salvage was in de race voor de bergingsoperatie, maar kreeg medio april te horen dat het niet was uitgekozen. Smit had eerder wel –met een Italiaanse partner– opdracht gekregen de Costa Concordia leeg te pompen. Op de interneteditie van het Italiaanse opinieblad Panorama werden de Nederlanders deze week geloofd omdat zij afgelopen Koninginnedag de inwoners van Giglio hadden uitgenodigd mee te vieren.
De berging van de Concordia zal in fasen worden uitgevoerd. Nadat het schip zal zijn gestabiliseerd wordt er een platform gebouwd en worden er caissons bevestigd aan de zijkant van het schip die boven water ligt. Twee kranen op het platform moeten het schip rechtop trekken, geholpen door het gewicht van de met water gevulde caissons. Zodra het schip rechtop ligt, worden er aan de andere kant van de romp ook caissons aangebracht. Ten slotte worden de caissons aan beide zijden geleegd en vervolgens gevuld met lucht. Daarna kan de Costa Concordia naar een haven worden gebracht, waar het in 2006 opgeleverde schip zal worden afgebroken. De operatie gaat naar schatting 240 miljoen euro kosten.
Het Italiaanse gerecht onderzoekt nog of het overgaat tot strafrechtelijke vervolging van Concordiakapitein Schettino, wiens huisarrest deze week door het hof van cassatie werd bekrachtigd. Bij de ramp kwamen dertig mensen om, twee van hen worden nog vermist.