Schepen nog steeds niet veilig voor piraten
LONDEN (ANP) - Je hoort er weinig meer over, maar Somalische piraten gaan gewoon door met het kapen van schepen. Vrijdag is nog een grote Griekse tanker gekaapt voor de kust van Oman.
De Somalische piraten hadden eind april minstens 12 schepen in handen en 173 bemanningsleden gegijzeld, aldus cijfers van het Internationaal Maritiem Bureau (IMB) vrijdag. Het aantal aanvallen is veel hoger, maar de meeste mislukken tegenwoordig dankzij betere beveiliging.
De laatste 2 dagen zijn minstens vier aanvallen gemeld in de Arabische Zee. Woensdag beschoten kapers een tanker bij het eiland Socotra (Jemen) met granaatwerpers en ruim 300 salvo’s met AK47’s, meldde de gespecialiseerde site oceanuslive.org.
Voor de zeerovers uit het arme Somalië zijn de kapingen zeer winstgevend. Het hoogste losgeld dat is betaald, bedraagt 12 miljoen dollar. Vorig jaar kregen de Somalische kapers in totaal een recordbedrag van bijna 150 miljoen dollar overhandigd, meldde de Brits Duncan Potts, die de EU-marinemissie tegen piraten leidt, recentelijk.
De Nederlandse kapitein Hendrik Toxopeus werd in 2009 2 maanden gegijzeld, toen kapers zijn Belgische steenstortschip Pompei hadden overmeesterd. De rederij betaalde naar verluidt 2 miljoen euro losgeld dat door een helikopter werd afgeleverd op het schip. De kapers konden vrij vertrekken, maar bij toeval werd één van hen later opgepakt en in Brussel veroordeeld tot 10 jaar cel. In 2009 werden ook het Nederlands-Antilliaanse schip De Marathon en een vrachtschip van een rederij uit Winschoten veroverd en later losgelaten.
Als tegenmaatregel stuurden de NAVO en de EU circa 3,5 jaar geleden marineschepen naar de regio. Momenteel vaart het fregat Hr. Ms. Van Amstel mee met de EU-missie Atalanta (Eunavfor). Donderdag werd een helikopter van het fregat nog beschoten boven Somalië. Vanaf juni wordt fregat Hr. Ms. Evertsen ingezet voor de NAVO-missie Ocean Shield. Nederland leverde ook eens een onderzeeboot, tot verrassing van de piraten.
Vrachtschepen zijn inmiddels beter beveiligd, soms zelfs met gewapende bewakers. Verzekeraar Lloyd’s wil geld steken in een soort particuliere marine bij Somalië.
Kapers wijken ondertussen uit naar andere gebieden, tot wel bij de Seychellen. Aan de andere kant van Afrika, aan de westkant, groeit de piraterij. Vooral tankers bij Nigeria zijn het doelwit als ze voor anker liggen. Vorige week gebeurde dat voor het eerst ook bij Togo.
Om de piraten effectiever aan te pakken wil de EU Somalische piraten aanpakken in hun thuishavens. Tot 2 kilometer landinwaarts moeten hun brandstoftanks en moederschepen worden vernietigd.