Consumentenvertrouwen Nederland sterk gedaald
DEN HAAG (ANP) – Nergens in Europa is het vertrouwen van consumenten zo sterk gedaald als in Nederland in de maand maart. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De graadmeter voor het vertrouwen daalde tot -23,6, een jaar eerder was dat in maart nog +8,1. Het vertrouwen in Nederland is zelfs lager dan gemiddeld in de EU, aldus het CBS. Dat is al 4 maanden het geval. „Dat is zeer uitzonderlijk. In ruim 25 jaar tijd was dit alleen in enkele maanden van 2003 het geval”, aldus de onderzoekers.
In maart vorig jaar behoorde ons land nog tot de zes landen met het hoogste consumentenvertrouwen van Europa. In Griekenland was dit jaar in maart het consumentenvertrouwen net als een jaar eerder het laagst.
In antwoorden op schriftelijke vragen van de PvdA in de Tweede Kamer wees minister Maxime Verhagen van Economische Zaken er maandag op dat consumenten in Duitsland meer uitgeven doordat hun land sneller herstelt van de crisis. Dat komt volgens hem door de succesvolle arbeidsmarkthervormingen die de Duitse regering heeft doorgevoerd. Ook de export en de ontwikkeling van de huizenprijzen spelen een rol bij het hogere Duitse consumentenvertrouwen.
Volgens Verhagen is het „cruciaal” dat Nederland zorgt dat het vertrouwen van de consument in de economie op peil blijft. „Vertrouwensverlies wordt in de huidige markten snel afgestraft, daarom zijn maatregelen onvermijdbaar.” Maar het draait niet alleen op de financiële markten, maar ook om het vertrouwen van bedrijven en consumenten, schrijft Verhagen.