Hitte drijft shoppers naar strand
Het is erg rustig op de meubelboulevard in Utrecht. De fel schijnende zon drijft de temperatuur op naar 30 graden en verdrijft de klanten naar het strand.
De schaduwplekken bij de gebouwen zijn duidelijk favoriet bij de weinige mensen die langs de meubelboulevard vlak bij de Utrechtse wijk Kanaaleiland lopen. „Waarom ik met dit weer op meubeljacht ga? Omdat ik wel moet”, zegt een passerend meisje. „Ik ga op kamers en als ik moet wachten op ander weer duurt het te lang.”
„Het is zonder meer een stuk rustiger dan in de afgelopen weken”, zegt manager V. Venenbos van Riant Meubelen. In zijn grote meubelzaak zijn op deze tropische middag slechts enkele mensen te vinden. „Vandaag komen we niet verder dan de helft van het normale aantal klanten op een dag. De ”funshoppers” liggen op het strand. We gunnen het de uitbaters van strandtenten wel, hoor.”
Toch is het in deze tijd van het jaar vaak behoorlijk druk in de meubelwinkels. Volgens Venenbos worden er vlak voor de bouwvakvakantie veel nieuwbouwwoningen opgeleverd en zijn de toekomstige bewoners druk met het inrichten ervan. „Meestal krijgen we dan half augustus een dipje in de verkopen. Ik denk dat die dit jaar wat eerder is begonnen. Maar goed, als het morgen stort van de regen zijn de klanten zo weer terug.” Grappend en kijkend naar zijn collega achter de verkoopbalie: „We hebben hier iemand die de regenkansen berekent.”
De Riant-manager doet nogal laconiek over de rust in zijn winkel: „Ik zal niet zeggen dat de zaken riant lopen, maar we zijn vooralsnog niet ontevreden. Onze omzet lijkt dit jaar zelfs nog iets hoger uit te komen dan in 2002. En dat is gezien de inzakkende verkopen in onze branche lang niet slecht.”
Bij concurrent Trendhopper is het al even stil in de zaak. Een jong stel is bijna de enige klant. Uitgeput zijn ze neergezegen op een bank. „We zijn net terug van vakantie en hebben besloten dat zij bij mij intrekt. Om er ook een beetje haar huisje van te maken, zijn we op zoek naar een bankstel. Vanmorgen zijn we bij Ikea begonnen, toen zijn we naar het Alexandrium in Rotterdam geweest en nu zijn we hier weer verder gegaan.”
Bedrijfsleider R. Blauw van Trendhopper meent dat de consumenten langzamerhand wel gewend zijn aan warm weer. „Vorige week hadden we het heel druk. Waarom? Ik zou het niet weten. Ik heb ook geen verklaring voor de stilte van vandaag. De klanten die er nu zijn, komen doelgericht kijken. Maar volgens mij kan het morgen zo maar weer druk zijn. Consumentengedrag is heel moeilijk te voorspellen.”
Blauw constateert net als zijn Riant-collega dat de omzet ongeveer op hetzelfde peil ligt als vorig jaar. Al geldt voor zijn bedrijf wel dat het in het afgelopen jaar heeft geleden onder het faillissement van moederbedrijf Mijnders Meubelen.
De enige zaak aan de boulevard die nauwelijks last van de warmte lijkt te hebben, is Ikea. In het Zweedse woonwarenhuis lopen volgens een verkoopster maar iets minder klanten dan normaal. Onder aan de trap van de koele parkeerkelder naar de winkelingang staat heel aanlokkelijk een strandtent met ligstoelen opgesteld. Een restaurant en een ijsverkoper in het bedrijf doen goede zaken. En de binnentemperatuur is redelijk fris.
Maar ook de Ikea-klanten komen niet zo maar shoppen. „Ik zou inderdaad liever aan het strand liggen, maar mijn man heeft nu nog vakantie”, zegt een luchtig geklede vrouw. Samen met haar in korte broek en poloshirt gestoken echtgenoot is ze op zoek naar een boekenkast. „Als we die kast vandaag vinden, dan zetten we hem later wel in elkaar. Straks gaan we nog even naar Leen Bakker om een iglotent voor de kinderen te kopen.”
Dit is de tweede aflevering van een serie artikelen over de hittegolf die Nederland treft.