Economie

Consument geeft aan vakantie en uitgaan minder uit

Vakantie, uitgaan en luxegoederen. Op deze drie kostenposten beknibbelen Nederlandse consumenten het eerst als hun inkomen daalt.

ANP
4 August 2003 11:54Gewijzigd op 14 November 2020 00:28

Dat leert het maandag gepubliceerde wekelijkse webmagazine van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de huidige economische recessie houden Nederlanders hun hand op de knip en gaan ze met de stofkam door hun uitgaven.

Daarnaast stelt het CBS vast dat het lijstje van bezuinigingen in de afgelopen twintig jaar erg is veranderd. In 1982 prijkte de auto nog bovenaan en wilde één op de vier consumenten de wagen kwijt in slechte tijden. In 1993 was nog maar één op de zeven Nederlanders bereid de auto minder te gebruiken of geheel uit zijn leven te bannen. Anno 2003 is dat nog maar één op de elf.

Nederlanders zijn onzeker over hun financiële toekomst. Het consumentenvertrouwen is in twintig jaar niet zo laag geweest als op dit moment, constateert het CBS. Daardoor bezuinigen consumenten bij voorkeur op vakanties, uitgaan, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Als ze nog meer moeten schrappen, overwegen ze om minder te besteden aan de auto, kleding en schoeisel. Voeding, dranken en tabak vormen de hekkensluiter in de bezuinigingsdrang.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer