Recensie: Henco de Berg improviseert in Den Haag
Het orgel van de evangelisch-lutherse kerk in Den Haag behoort voor menig orgelliefhebber tot de top tien van Nederland. De nobele klank van het Bätzorgel, gecombineerd met het romantische zwelwerk dat Arie Bik in 1921 toevoegde, maakt het instrument geschikt voor een breed repertoire.
De klavieromvang van slechts vier octaven is bij literatuurspel nog wel eens een beperking, maar handige organisten laten zich daardoor niet afschrikken.
Sinds de restauratie van 2006/2007 staat het orgel er weer perfect bij en zijn er ettelijke cd’s opgenomen. De improvisatie-cd die Henco de Berg hier vol speelde, voegt absoluut iets toe aan de vele opnamen die er al zijn: de prachtige orgelklank is bekend, maar de muzikale taal die gebezigd wordt is een andere dan we gewend zijn. Niet ieders ”cup of tea”, laat dat duidelijk zijn.
Henco de Berg hanteert een eigentijds klankidioom en doet dat met overtuiging en met een meesterlijke materiaalbeheersing. De Sonate waarmee de cd afsluit, toont De Berg op z’n best, met een meeslepend orgelgebruik, voortreffelijke vormbeheersing en sprekende motieven.
Op andere momenten zijn de thema’s minder geprofileerd en wordt er vooral een klankveld neergezet waarin de muzikale beweging voortspint, zonder markante motieven.
Als na het inleidende Movement en het Tryptichon een variatiereeks over Psalm 8 volgt, is die psalmmelodie een welkom houvast in deze moderne klankenwereld. Iets voor de fijnproever!
Jammer van de fout op de cover van de cd: de orgelbouwer heette niet Jonathan Heinrich Hartmann Bätz, maar Johann Heinrich Hartmann. Jonathan was z’n kleinzoon.
Improvisations – Henco de Berg, evangelisch-lutherse kerk Den Haag – Prestare (ZWF 3331565); € 19,75; meer informatie: www.zwoferinkcd-productions.nl
Henco de Berg, orgel
Henco de Berg, orgel
Henco de Berg, orgel