Israël hét teken van de eindtijd
MIDDELHARNIS – „Israël is het enige, onvervangbare teken van de eindtijd”, aldus ds. J. P. Boiten. De christelijke gereformeerde predikant te Sliedrecht hield maandagavond in Middelharnis een lezing over het onderwerp ”Israël en de tekenen der tijden”.
De predikant hield zijn lezing in het kader van de cursus geestelijke vorming die de plaatselijke christelijke gereformeerde kerk en de hervormde gemeente gezamenlijk organiseren.
Ds. Boiten nam zijn uitgangspunt in Mattheüs 24:29-35, de rede van de Heere Jezus over de laatste dingen. Het was voor de discipelen een enorme schok toen ze hoorden dat Jezus zei dat van die tempelgebouwen geen steen op de andere zou blijven staan.
„Om de rede van Christus goed te verstaan moeten we beseffen wat profetie is”, hield ds. Boiten de ongeveer zestig aanwezigen voor. „Naar mijn idee moeten wij de profetie verstaan als een steen die in het water plonst. Daaromheen ontstaan kringen die zich steeds uitbreiden. Maar het middelpunt is Christus.”
Vervolgens ging de Sliedrechtse predikant in op de betekenis van de gelijkenis van de vijgenboom (Matth. 24:32-35). Jezus zegt daar dat aan de vijgenboom te zien is wanneer de zomer eraan komt. Zo moeten de discipelen ook letten op de tekenen van de eindtijd.
Ds. Boiten legde uit dat de vijgenboom in het Oude Testament het beeld is voor Israël. Hij verwees hierbij onder meer naar Hosea 9:10, waar Israël wordt vergeleken met vroege vijgen. Ook wees hij op het wapen van de huidige staat Israël: een zevenarmige kandelaar met daaromheen twee vijgenbladeren.
In de gelijkenis van de vijgenboom bedoelt Jezus een vermaning te geven, aldus ds. Boiten. Jezus roept er op om op Israël te letten. Israël is „het enige, onvervangbare teken van de eindtijd.”
Ds. Boiten ging ook in op Markus 11, waar Jezus een vijgenboom vervloekt omdat die geen vrucht geeft. Deze passage moet volgens hem gezien worden tegen de achtergrond van een discussie die onder de Joden leefde. Daarin ging het over de vraag of de boom van kennis van goed en kwaad in het paradijs een vijgenboom was.
Jezus, zo zei ds. Boiten, spreekt deze vervloeking uit terwijl hij op weg is naar Golgotha om de vloek op zich te nemen. De vervloeking en verdorring van de vijgenboom bewijzen dat de vrucht in Christus is. „Het gaat uiteindelijk niet om Israël maar om de Messias van Israël.”
De vijgenboom, zo vervolgde hij, staat voor twee gedachten. Enerzijds staat de vijgenboom voor de boom die vervloekt wordt. Christus zal tot een vloek worden. „Door Jezus’ verzoenend sterven wordt de zonde voorgoed overwonnen.” Anderzijds toont de vijgenboom ook de vervulling van de profetie. „In de stichting van de staat Israël zien we de vijgenboom uitspruiten.”