Binnenland

„Obesitas veelkoppig monster”

ROTTERDAM (ANP) – Campagnes tegen ongezond eten en voor beter bewegen ten spijt, Nederland wordt steeds dikker. Dat komt vooral door de omgeving waarin mensen nog steeds worden verleid om ongezonde keuzes te maken.

30 January 2012 14:57Gewijzigd op 14 November 2020 18:58

Dat stellen Paul Rosenmöller van het Convenant Gezond Gewicht en Patricia Schutte van het Voedingscentrum. Beiden zeggen dat er zoveel partijen bij betrokken zijn dat je een ommezwaai niet in korte tijd voor elkaar hebt. „Obesitas is een veelkoppig monster. Je moet het echt met elkaar doen, met een dikke streep onder met elkaar”, aldus Rosenmöller.

Schutte wijst op de campagnes tegen het roken. „Die hebben ook 40 jaar geduurd voordat het roken pas echt ging afnemen. De campagnes tegen overgewicht bestaan nog maar tussen de 10 en 15 jaar, we hebben dus nog even te gaan. De leefgewoonte van mensen veranderen, doe je niet van de een op de andere dag.”

Het gaat er volgens Rosenmöller vooral om dat de gezonde keuze makkelijker wordt in supermarkten en ook in schoolkantines. Die gezonde keuze verbetert wel op scholen. „Je ziet dat de beweging gaande is, maar het gaat langzaam.”

Dat een lokale school in zee gaat met een snoepfabrikant als Mars vindt hij niet zo erg. „We moeten ook weer niet doen alsof chocolade niet bestaat. Je kunt zo wel zaken aan de orde stellen als het formaat van de Mars of de ingrediënten.” Ernstiger vindt het feit dat Connexxion in het noorden snoepautomaten in de bus gaat installeren. „Als we dat doen, zijn we de omgeving op een verkeerde manier aan het veranderen. Ik zou zeggen: Connexxion hou op met dit onzalige plan.

Ook bij Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) menen ze dat campagnes tijd nodig hebben, al blijkt uit onderzoek wel dat 8 miljoen Nederlanders de campagne 30 minuten bewegen kennen. Daarnaast is het aantal Nederlanders dat voldoende beweegt, gestegen van 47 procent naar 61 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer