Kampen aast op Russische staatsiconen
Het Ikonenmuseum Kampen wil volgend jaar iconen uit het depot van het Staatshistorisch Museum Moskou tentoon stellen.
De expositie wordt dan onderdeel van een reeks van activiteiten in 2013 rondom de vriendschapsbetrekkingen tussen Rusland en Nederland. Ook poogt de instelling de grootste collectie metaaliconen van West-Europa bemachtigen.
Dat meldde de directeur van Ikonenmuseum Kampen, Harry van Biessum, vrijdag. Het gaat onder meer om iconen die niet eerder het depot van het museum aan het Rode Plein verlaten hebben. „Wij zijn het enige museum in Nederland dat zich puur op iconen richt. We hopen onder meer op hout geschilderde werken uit de veertiende en vijftiende eeuw hier tentoon te stellen.”
Het Staatshistorisch Museum heeft in principe haar medewerking toegezegd. Van Biessum hoopt in het voorjaar meer duidelijkheid te hebben over de fondsen die de komst van de bijzondere stukken mogelijk moet maken. „We liften mee op de contacten van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook werken we samen met ondernemers en overheden in het noorden van het land. Daar doen ondernemers al veel zaken met Rusland.”
In december 2005 opende de Alexander Stichting het nationaal Ikonenmuseum in een pand aan de Buitennieuwstraat in Kampen. De stichting beheert een collectie houten en bronzen iconen en kruizen uit de vijftiende tot de negentiende eeuw. De kunstwerken komen grotendeels uit Rusland. De stichting wil haar collectie verder uitbreiden door 1723 reisiconen aan te kopen. Het gaat om de gehele, befaamde collectie van de Duitse verzamelaar Stefan Jeckel. Het is de grootste verzameling metaaliconen buiten Rusland. „Het is een fantastische collectie waar veel vraag naar is. De verwerving ervan betekent voor het museum een enorme impuls. Kunstliefhebbers uit de hele wereld zullen voor iconen voortaan ook naar Kampen moeten”, zegt conservator van het Ikonenmuseum Joost Heutink.
De collectie van Jeckel is, zeker bij kenners, zeer beroemd. Niet alleen omdat deze een grote periode beslaat en de werken van hoge kwaliteit zijn, maar ook vanwege de uitstekende documentatie. De veelal kleine, bronzen afbeeldingen van christelijke feesten en heiligen werden op reis gedragen. „Dit zijn stukken die heel erg dicht bij het hart van gelovige mensen liggen”, zegt Heutink. „Er zitten stukken tussen die zichtbaar lang in mensenhanden gedragen zijn, maar ook duurdere objecten die gebruikt werden om mee te pronken.”
De verzamelde kunstwerken tonen de ontwikkelingen op gebied van iconografie van circa de zesde tot en met de 21e eeuw.
In het Ikonenmuseum zijn nog tot 31 maart stukken uit de collectie Jeckel te zien in de expositie ”Gegoten reisgenoten”.