Ahold ziet omzet groeien
AMSTERDAM – Supermarktconcern Ahold heeft zijn omzet in het vierde kwartaal van 2011 met 4,5 procent zien groeien.
De netto-omzet kwam uit op 7,3 miljard euro, een fractie onder de verwachting van analisten. Ahold maakte de cijfers over het vierde kwartaal donderdag bekend.
Zowel in Nederland als de VS was er sprake van omzetgroei, maar die was in beide gevallen iets lager dan in het derde kwartaal. In de VS, waar Ahold meer dan de helft van zijn opbrengsten vandaag haalt, steeg de omzet met 5 procent naar 5,9 miljard dollar (bijna 4,6 miljard euro). De groei in winkels die langer dan een jaar open zijn, de identieke omzetgroei, bedroeg 3,9 procent.
In Nederland gingen de verkopen met 4,3 procent omhoog tot 2,5 miljard euro. De identieke omzet steeg met 2,9 procent. In Tsjechië en Slowakije, waar Ahold eveneens winkels heeft, daalde de omzet ten opzichte van dezelfde periode in 2010 met 3,5 procent.
Ahold zegt zelf een solide prestatie te hebben geleverd, maar merkt wel op dat de marktomstandigheden uitdagend zijn.