Binnenland

STAP: Verbied alcoholreclame tot middernacht

UTRECHT (ANP) – Het verbod op het uitzenden van alcoholreclame tussen 6 uur ’s morgens en 9 uur ’s avonds werkt niet bij jongeren van 12 tot en met 17 jaar. Oorzaak is het feit dat de alcoholproducenten het aantal reclameboodschappen op televisie na negenen hebben verdrievoudigd. Dat zijn de belangrijkste conclusie uit de evaluatie van het zogeheten tijdslot.

26 December 2011 22:09Gewijzigd op 14 November 2020 18:24
Foto ANP
Foto ANP

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) heeft de evaluatie gemaakt in opdracht van het ministerie van VWS.

Jongeren tussen 12 en 18 jaar zijn volgens STAP het meest gevoelig voor alcoholreclame. Blootstelling aan alcoholreclame leidt zowel op korte als op lange termijn, door imitatie, tot meer drinken. STAP raadt VWS dan ook aan het verbod op alcoholreclame uit te breiden tot middernacht.

Het tijdslot om jongeren te beschermen tegen de nadelige invloed van alcoholreclame op radio en televisie geldt sinds 2009. De evaluatie gaat over 2010.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer