„Niet alleen de elite betaalt voor kunst”
AMSTERDAM (ANP) – Het schilderij De intocht van Napoleon (1813) wordt opgeknapt met giften van het publiek. Het doek heeft sinds oktober een vaste plek in het Amsterdam Museum, maar het heeft nog wel een opknapbeurt nodig. Daarom riep het museum Amsterdammers op hun portemonnee te trekken. Iets wat musea de laatste tijd vaker doen nu de overheid het mes zet in de kunstbegrotingen.
Directeur Paul Spies zegt dat de kunstbezuinigingen en de recessie niet de reden zijn waarom het Amsterdam Museum het publiek vroeg te betalen voor de restauratie van het schilderij van Matthieu van Bree: „We willen Amsterdammers bij ons museum betrekken. We hebben de afgelopen weken ook bijeenkomsten gehad voor mensen die een bijdrage leverden aan de restauratie. Eentje was op 2 november toen de wedstrijd Ajax-Zagreb was. Toen stonden er op ons feestje ook mensen in een Ajax-shirt. Dus: niet alleen de elite doneert.”
Het Amsterdam Museum gaat het publiek vaker vragen een bijdrage te leveren aan zijn kunst. Zo kan het doek nu weliswaar worden opgeknapt, maar De intocht is nog mooier met een fraaie lijst eromheen. Dus doet het museum vrijdag opnieuw een beroep op het publiek om de portemonnee te trekken.
Museum Boijmans Van Beuningen uit Rotterdam vroeg dit jaar ook twee keer geld van particulieren. Sinds november probeert het museum via een kettingbrief 700.000 euro in te zamelen om een nieuwe tentoonstelling rond de Vlaamse kunstschilder Jan van Eyck mogelijk te maken. Als dit niet lukt, gaat de expositie niet door. Begin deze maand begon het museum met een inzamelingsactie via de website Voordekunst. Beide initiatieven lopen nog.
Directeur Sjarel Ex erkent dat Boijmans een beroep op het publiek doet vanwege de bezuinigingen en recessie. „We moeten al enige tijd flink bezuinigen, maar als we hetzelfde niveau willen houden, dan moeten we op zoek naar andere financieringsbronnen. Daarmee proberen we te overleven.”
Musea woekeren volgens Roy Cremers met ondernemerschap. Hij nam in 2010 het initiatief voor de site Voordekunst. „Musea zijn gewend zich te verantwoorden naar de overheid, maar niet naar het publiek…” Op de site kunnen kunstinstellingen in de breedste zin van het woord een project laten zien dat ze willen realiseren met geld van het publiek.
Volgens Ex en Cremers zijn ’sterke merken’ zoals Boijmans in het voordeel. Onbekende instellingen krijgen minder makkelijk geld. Maar als zij het publiek weten te betrekken bij hun projecten, is het niet onmogelijk. Dan kunnen ook voetballiefhebbers de portemonnee trekken, aldus Cremers.