EasyJet: asradar vanaf volgend jaar inzetten
CALATABIANO (ANP) – De Britse prijsvechter easyJet wil zijn vliegtuigen vanaf volgend jaar uitrusten met een systeem waarmee piloten een aswolk kunnen waarnemen. Dat heeft het concern donderdag bekendgemaakt.
De zogeheten Avoid-technologie kan aswolken herkennen die zich op soms wel 100 kilometer afstand bevinden. Op die manier kan de piloot tijdig de koers verleggen om zo de aswolk te vermijden. Door de nieuwe techniek zouden bij een vulkanische uitbarsting grote delen van het luchtruim in gebruik kunnen blijven. EasyJet heeft de technologie gedurende een periode van 2 weken getest rond de Etna, een actieve vulkaan op het Italiaanse eiland Sicilië. „De eerste testen zijn succesvol”, aldus het bedrijf.
Volgens Ian Davies, directeur van de technische divisie van easyJet, zijn er verschillende luchtvaartmaatschappijen geïnteresseerd in het systeem. „Dan moet je denken aan prijsvechters zoals Ryanair en BMI, maar ook British Airways heeft interesse.” EasyJet gaat verder samenwerken met vliegtuigfabrikant Airbus om de Avoid-technologie te testen. „Binnen 4 maanden willen we het systeem testen op een Airbustoestel”, zei Davies.
EasyJet heeft tot nu toe enkele honderdduizenden Britse ponden geïnvesteerd in het systeem. „Maar dat zal oplopen tot enkele miljoenen.” De invoering van het systeem zal overigens niet leiden tot hogere ticketprijzen, verzekerde Davies.
De aswolk als gevolg van de uitbarsting van de Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland leidde vorig jaar tot grote problemen voor de luchtvaartsector omdat het luchtruim langdurig werd gesloten. Veel vluchten werden geannuleerd en duizenden passagiers strandden op verschillende Europese luchthavens.
Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA liepen de Europese maatschappijen 1,8 miljard dollar mis aan inkomsten als gevolg van de aswolk. Voor easyJet kwam de schade uit op ongeveer 55 miljoen Britse pond. „Zo ’n verlies kan de luchtvaartsector zich niet nog een keer permitteren. Daarom hebben wij vorig jaar het voortouw genomen. Er moet een systeem komen waarmee we de ontwikkeling van aswolken kunnen voorspellen, net als dat nu het geval is met het weer”, aldus Davies.