Axe: Blootreclame is onschuldig grapje
AMSTERDAM – Een reclame van deodorantmerk Axe waarin een bijna naakte vrouw centraal staat, is „vrij onschuldig” en als grappig bedoeld.
Dat stelde Klaas Evelein, jurist bij Unilever waarvan Axe een onderdeel is, dinsdagmorgen bij de Reclame Code Commissie (RCC) in Amsterdam. Daar werd een klacht behandeld van L. P. Dorenbos, voorzitter van stichting Schreeuw om Leven.
Dorenbos is ervan overtuigd dat de reclame-uiting bijdraagt aan de seksualisering van de samenleving. „Ik zou willen dat ze bij Unilever de marketingafdeling eens bij de oren pakt en zegt: Niet doen. Wij komen vaak slachtoffers van seksualiteit tegen. Unilever, stop hiermee.”
Het gaat onder meer om een billboardposter die een vrouw in bikini toont. Ze kijkt voorbijgangers met een zwoele blik aan en houdt haar handen op het loshangende topje van haar bikini. Daarnaast staat de tekst: “The cleaner you are the dirtier you get” (Hoe schoner je bent, hoe viezer je het krijgt – waarbij ”dirtier” een seksuele bijbetekenis heeft).
„Axe is de belhamel in de klas van Unilever”, verdedigde jurist Evelein de reclame. „Iedereen lacht om hem, maar echt stout is hij niet. Ik heb neefjes van 15, 16 jaar die Axe spannend en grappig vinden, maar ik heb niet het idee dat ze daardoor een norm overschrijden.”
Voorzitter J. A. J. Peeters van de RCC vroeg zich af wanneer er dan wél een norm wordt overschreden. „Ik heb geprobeerd een niet-pornografische gedachte te bedenken bij deze uitlating, maar dat lukte me niet.”
Uitspraak over vier weken.