Hof: Extra milieuregels mogen in beginsel
LUXEMBURG (ANP) – EU-lidstaten mogen in beginsel luchtvaartmaatschappijen verplichten minder lawaai aan de grond te produceren. Maar als dit ertoe leidt dat de luchtvaartmaatschappij dan niet meer kan vliegen, dan kan een dergelijke milieuregeling de uitwerking hebben van een verbod. Het is aan een rechter om te bepalen of de opgelegde lawaainormen dit effect hebben. Dat is de strekking van een oordeel van het Europees Hof van Justitie donderdag.
De zaak kwam aan het rollen toen vrachtvervoerder European Air Transport (EAT) een boete kreeg van de gemeente Brussel voor het „s nachts overschrijden van de geluidsnormen aan de grond. EAT ging tegen de boete in beroep. De zaak belandde uiteindelijk bij het Europees Hof.
Geluidsnormen gemeten aan de grond zijn geen zogeheten „exploitatiebeperking”, aangezien ze niet direct de toegang tot een luchthaven verbieden. Maar „het is niet uitgesloten dat een milieuregeling dezelfde werking kan hebben als een verbod op toegang tot een luchthaven”, aldus het Hof. Dan zijn de milieuregels wel degelijk een exploitatiebeperking.c
Deze mag volgens de regels alleen als laatste middel worden ingezet als gebleken is dat andere maatregelen voor geluidsbeheer ontoereikend waren. Het hof verwijst de zaak nu terug naar de Belgische rechter om te bepalen of de lawaainormen die Brussel EAT oplegde tot gevolg hebben dat EAT niet meer zijn werkzaamheden kan uitvoeren.
Luchtvaartmaatschappij KLM verwacht niet dat de uitspraak gevolgen zal hebben voor het bedrijf. „We vliegen met een jonge vloot. Die toestellen zijn niet alleen veiliger, maar ook stiller dan oudere vliegtuigen”, zei een woordvoerster. Ze voegde eraan toe dat de geluidsregels rond Schiphol al strenger zijn dan in veel andere Europese landen.