Luchthaven Twente maakt een doorstart
Buiten rijdt een F-16 voorbij, binnen presenteren drie nieuwe eigenaren van Enschede Twente Airport zich. Een hoog hek met prikkeldraad scheidt de militaire en de civiele luchtvaart op de basis. De eerste kan mogelijk de tent sluiten, de ander maakt een doorstart. Op hetzelfde moment.
Met veel geraas jaagt een piloot zijn gevechtsvliegtuig de lucht in. Met een steile bocht over links laat hij Twentse bodem achter zich. Een vertrouwd gezicht boven de bossen van Enschede en Oldenzaal. Sinds jaar en dag stijgen militaire en burgertoestellen op van de luchtmachtbasis.
”Twente” staat op de nominatie voor sluiting. Defensie moet in vier jaar tijd 850 miljoen euro bezuinigen. Daarbij is onder andere deze basis het haasje. De regio reageert verontwaardigd op de plannen. „Wie is hier niet geschrokken”, zegt uitbater Ineke Grunder van Restaurant Luchthaven Twente.
In de vertrekhal -boven op de bagageband- van het regionale vliegveld ontvouwden drie nieuwe eigenaren van de civiele luchtvaartpoot gisteren hun toekomstplannen voor Twente. Het regionale vliegveld blijft voorlopig open, als het aan de nieuwe aandeelhouders ligt.
Strikwerda Beheer in Blaricum, Reggeborgh Beheer in Rijssen en OAD Groep uit Holten nemen het stokje over van gemeenten en provincie. De doorstart is het gevolg van een besluit van de rijksoverheid om regionale luchthavens te privatiseren. Alle velden en veldjes moeten daarbij voortaan hun eigen broek ophouden. Den Haag schuift geen cent subsidie meer.
Het tijdstip van de wisseling van de wacht had niet ongelukkiger kunnen worden gekozen. De grote vraag is of de civiele poot op Twente zonder de militaire in de lucht kan blijven. Enschede Twente Airport is erg afhankelijk van de militaire vliegbasis Twenthe, omdat de burgerluchtvaart gebruikmaakt van de faciliteiten van deze basis. De dreigende sluiting lijkt daarmee einde oefening te betekenen voor de burgerluchtvaart.
De nieuwe eigenaren weigeren in te gaan op deze heikele kwestie. „Op dit moment is dat te prematuur”, verklaart E. J. Tooren van Strikwerda Beheer. „Voor ons is sluiting niet aan de orde. Het is bovendien nog helemaal niet zeker dát de basis daadwerkelijk dichtgaat. In dit land moeten zich daar nog altijd een kabinet en een Kamer over uitspreken.”
Tooren ontkent daarmee zijn kop in het zand te steken. „Wij willen niet op de zaken vooruitlopen. Het is nu alleen de minister die wat heeft geroepen. Wij zijn al meer dan een jaar in goed gesprek met Defensie. We hebben daarbij nooit signalen gekregen over een mogelijke sluiting.” Hij wijst er bovendien op dat de omliggende gemeente de doorstart steunen. Met verschillende ministeries heeft hij contracten tot 2015 afgesloten.
Restauranthouder Grunder is helder over de kansen van de burgerluchtvaart. „Als het militaire deel dichtgaat, kunnen wij ook wel inpakken.” Ineke Grunder bakt al bijna een kwarteeuw biefstukken langs de startbaan. Het 25-jarig jubileum op 1 januari aanstaande haalt ze mogelijk net niet. „Triest, hè?”
De drie nieuwe aandeelhouders willen alleen garanderen dat het vliegveld voorlopig openblijft. Op korte termijn doen zij geen grote investeringen. „We proberen onze activiteiten geleidelijk uit te breiden. In eerste instantie vergt dat geen extra financiële investeringen”, aldus Tooren.
De nieuwe aandeelhouders proberen start- en landingsrechten te verwerven voor de weekeinden. Twente Airport is nu alleen op werkdagen geopend. Binnen vijf jaar moet het aantal chartervluchten in het zomerseizoen verdubbelen van zes naar twaalf per week.
E. Janssen werkt inmiddels dik 12,5 jaar op Twente als vliegtuigafhandelaar. Dagelijks tankt de 44-jarige Twentenaar toestellen bij, helpt passagiers bij het instappen en laadt en lost koffers. Elke week tilt Janssen bedevaartgangers naar Lourdes aan boord. „Allemaal rolstoelen en krukken.” En bij terugkomst? „Net zoveel rolstoelen en krukken. Er komt in Lourdes echt geen ander water uit de kraan als hier.”
De luchthavenmedewerker reageert quasi-luchtig. „’t Zal wel loslopen. Sluiting van de luchthaven hangt al jaren in de lucht.” Mocht het inderdaad zo ver komen, dan ziet hij zijn eigen toekomst niet direct rooskleurig in. „Met mijn leeftijd heb je niet zomaar een andere baan.” Janssen hoopt eventueel in Osnabrück aan de slag te kunnen.
De provincie Overijssel en gemeenten in de regio krabben zich inmiddels achter de oren. Via een stichting zijn ze voor 20 procent aandeelhouder van de nieuwe luchthaven. Rijssen-Holten overweegt om de 10.000 euro steun aan de doorstart van het vliegveld op te schorten. Ook bij andere gemeente klinken dergelijke geluiden.
De nieuwe eigenaren blijven optimistisch. „We zien mogelijkheden geld te verdienen. Er is absoluut een markt voor regionale luchthavens.”