OM: KPN luisterde klanten niet af
DEN HAAG (ANP) – Telecombedrijf KPN is zijn boekje niet te buiten gegaan bij het gebruik van Deep Packet Inspection (DPI), een technologie om na te gaan wat mobiele internetters doen. Dat is gebleken uit een oriënterend onderzoek door het openbaar ministerie (OM).
„KPN heeft klanten niet afgeluisterd”, aldus een woordvoerder van het OM woensdag. Als KPN dit wel had gedaan, dan was er sprake geweest van een strafbaar feit.
Via DPI zouden telecombedrijven in kaart hebben willen brengen welke klanten met hun smartphone chatten om hun hogere tarieven te kunnen rekenen. Chattende klanten zijn nadelig voor telecombedrijven omdat ze minder bellen en sms-en.
Het onderzoek van het OM heeft zich alleen gericht op KPN en niet op andere telecombedrijven zoals Vodafone of T-Mobile. „Maar die maken van dezelfde techniek gebruik”, aldus de OM-woordvoerder.
Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) had de Tweede Kamer eerder laten weten dat het OM onderzoek deed naar de kwestie. Daarnaast bekeek de telecomwaakhond Opta op zijn verzoek of telecombedrijven mogelijk de privacy van klanten hebben geschonden.
Eind juni oordeelde de Opta dat de bedrijven mogelijk de wet hebben overtreden bij het gebruik van DPI. Ze hebben kennisgenomen van meer informatie dan nodig is voor de afhandeling van het internetverkeer. Mogelijk is hierdoor onder meer het zogenoemde communicatiegeheim in het geding.
De Opta heeft de voorlopige bevindingen beschikbaar gesteld aan het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), dat momenteel een eigen onderzoek doet naar de kwestie.