Reizigers tevredener over de Spoorwegen
UTRECHT – Reizigers waren in het tweede kwartaal tevredener over de Nederlandse Spoorwegen dan in de eerste drie maanden van het jaar.
Dat blijkt uit een zondag gepubliceerd onderzoek dat de NS in samenwerking met consumentenorganisaties en de overheid lieten uitvoeren. „Onze prestaties bevinden zich op een erg goed niveau”, concludeert directievoorzitter Ingrid Thijssen.
Van de ondervraagde reizigers gaf 76 procent een rapportcijfer 7 of hoger voor de totale dienstverlening van de NS. In het eerste kwartaal, toen er veel problemen waren vanwege het winterse weer, lag de tevredenheid nog op 69 procent. De tevredenheid ligt op hetzelfde niveau als in 2010.
De beste cijfers werden gegeven aan de zitplaatscapaciteit in de trein en aan de sociale veiligheid. Slechts 53 procent van de ondervraagden gaf een 7 of meer voor het op tijd rijden van de trein. Dat is wel beter dan de 44 procent in het eerste kwartaal, maar de reizigers zijn in het verleden wel eens positiever geweest over de punctualiteit, zoals in 2008, in 2009 en in het tweede kwartaal van 2010.
De punctualiteit steeg volgens het onderzoek in de afgelopen periode tot recordhoogte. Bij aankomst had 90,6 procent van de treinen minder dan drie minuten vertraging. Met een marge van vijf minuten komt het percentage treinen dat op tijd reed op 95,1. Van alle ritten viel 1,6 procent uit, onder meer vanwege de onweersverwachting op
28 juni.