Railion boekt winstje
Railgoederenvervoerder Railion kampte de eerste maanden van dit jaar met tegenvallende resultaten, aldus directeur C. Robbeson maandagmiddag.
Hij is wel tevreden over het afgelopen jaar, dat het bedrijf met een nipte winst van 500.000 euro wist af te sluiten.
In 2001 boekte Railion voor het eerst sinds lange tijd winst, zij het een kleine. Onder de streep bleef toen 100.000 euro over. Vorig jaar steeg de omzet 5,5 procent naar 164,1 miljoen euro.
Vooral het vervoer van ertsen, kolen, staal, auto’s en bouwmaterialen verliep vorig jaar voorspoedig. Railion reed flink meer treinen met materialen voor onderhoudswerk aan het spoor. Het bedrijf transporteerde minder voor de chemische industrie.
De eerste maanden van dit jaar ondervond Railion echter veel hinder van de slecht presterende economie. Robbeson: „We draaien op het niveau van vorig jaar. Wij zitten in de sector die het eerst getroffen wordt door de economische teruggang. Ik hoop dat de situatie de tweede helft van 2003 aantrekt.” De onderneming wil de nettowinst dit jaar minimaal verdubbelen.
Railion is ontstaan door een fusie van Deutsche Bahn Cargo en NS Cargo. Onlangs nam Deutsche Bahn de Duitse vervoerder Stinnes over. Railion Nederland gaat deel uitmaken van dit bedrijf. „Wij verwachten veel van het internationale netwerk van Stinnes”, aldus Robbeson.
Hij wist maandag tevens te melden dat Nederlandse railvervoerders -Railion heeft inmiddels vijf concurrenten- steeds meer klanten wegkapen bij het wegvervoer. Het marktaandeel van de spoorbedrijven in het totale transport over land groeide in de periode 1999-2002 van 16,4 naar 20 procent.
Het internationele transport over het spoor groeide van 20,5 miljoen ton naar 22,6 miljoen ton, waarvan Railion het merendeel voor zijn rekening nam. Bij het vervoer over de weg was sprake van een daling van 104,3 miljoen naar 91,1 miljoen ton.
Robbeson wil critici van de Betuweroute met deze cijfers de mond snoeren. „Rail wint aan concurrentiekracht. Zij die de Betuweroute bestrijden hebben het bij het verkeerde eind. We zijn werkelijk bezig om de aanloop naar een goed bereden Betuweroute te maken”, aldus de Railion-topman.
Afgelopen jaar werd Railion geplaagd door verschillende incidenten. In Arnhem reed een trein door een stootjuk en kwam op een ondergrondse lpg-tank terecht. Daarbij gebeurden geen verdere ongelukken. In Amersfoort raakte een wagon met giftige lading lek. Als gevolg daarvan raakte het treinverkeer rond de keistad langdurig gehinderd.
In Apeldoorn kwam in de nacht voor Koninginnedag 2003 een aantal met staal geladen wagons naast de rails terecht en veroorzaakte een enorme ravage. „Los van het feit dat in Amersfoort een minimale lekkage werd opgeblazen tot een bijna-ramp, blijft ik zeggen dat het niet had mogen gebeuren”, aldus Robbeson.
De Railion-topman zegt hoge verwachtingen te hebben van de nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat, Peijs. „Ze is een vrouw met een staat van dienst in het bedrijfsleven. Bovendien heeft zij ruime ervaring in Europa. Zij zou het railgoederenvervoer kunnen helpen de ingezette trend voort te zetten.”