Zalm schaft bijtelling woon-werkverkeer af
Het woon-werkverkeer wordt vanaf 1 januari 2004 niet langer privé belast. Voor mensen met een auto van de zaak telt nu nog een deel van de kilometers tussen huis en werkplek mee als privé, maar minister Zalm (Financiën) gaat dat veranderen.
Zalm wil van de regeling af vanwege de grote administratieve rompslomp die ermee gepaard gaat. De fiscus beschouwt met ingang van volgend jaar het woon-werkverkeer helemaal als zakelijke kilometers. Dit betekent met name voor werkgevers die veel werknemers kriskras door het land aan de slag hebben, bijvoorbeeld in de bouw, een aanzienlijke afname van de papierwinkel, omdat ze in hun boekhouding geen onderscheid meer hoeven te maken tussen zakelijke en privé-ritten.
Voor werknemers verdwijnt ook een bron van ergernis. Ze vinden het onrechtvaardig dat ze dagelijks vanuit huis stad en land afreizen om klussen te doen voor de baas, terwijl een deel van die gereden kilometers als privé wordt aangemerkt. Het aantal gereden privé-kilometers met de auto van de zaak is bepalend voor het percentage van de cataloguswaarde van het voertuig dat bij het belastbaar inkomen moet worden opgeteld.
De maatregel is enkel en alleen bedoeld om de administratieve lasten voor bedrijven te beperken; een van de speerpunten van het nieuwe kabinet. Op het eerste gezicht lijkt er een belastingvoordeel in het verschiet te liggen voor alle mensen met een auto van de zaak, maar volgens een woordvoerster van het ministerie van Financiën komt er een andere regeling voor in de plaats. Het regeerakkoord voorziet namelijk niet in extraatjes voor automobilisten. Op Prinsjesdag wordt duidelijk wat voor nieuwe regeling er komt.
De privé-bijtelling van het woon-werkverkeer geldt voor onder de 10 en boven de 30 kilometer. De regeling is enkele jaren geleden ingesteld met als doel het milieu te sparen. De verwachting was dat mensen die vlak bij hun werk wonen de fiets zouden pakken en dat mensen die veraf wonen zouden verkassen naar de omgeving van hun werkplek.