Moslims vrezen christelijk ziekenhuis Sumatra
JAKARTA – Moslimleiders bekijken de bouw van een christelijk ziekenhuis in het Indonesische Palembang met argusogen. Armlastige patiënten zouden zich gedwongen moeten bekeren. De opdrachtgever van het Siloamziekenhuis is de steenrijke christelijke etnisch Chinese Riadyfamilie.
Moslimorganisaties protesteren fel tegen de bouw van het christelijke ziekenhuis in de Sumatraanse stad. Het Siloamziekenhuis zou armlastige patiënten dwingen zich tot het christendom te bekeren, volgens het lokale islamitische gemeenschapsforum FUI.
Projectontwikkelaar Lippo Group is samen met de provinciale overheid van Zuid-Sumatra verantwoordelijk voor het bouwproject. Op 25 mei demonstreerden honderden leden van de FUI bij het lokale parlement van de provincie Zuid-Sumatra tegen de bouw van het ziekenhuis.
De kritiek zou zich nu met name richten op Lippo, dat in handen is van de Riadyfamilie. Het concern is momenteel bezig met de bouw van een groot aantal Siloamziekenhuizen in diverse regionale hoofdsteden op Java en Sumatra.
Het hoofd van de FUI, Umar Said, heeft verklaard dat de bouw van het ziekenhuis niet correct is in een provincie waar de meerderheid van de bevolking moslim is. Hij beschuldigt christelijke missionarissen ervan heimelijk een zendelingsmissie in Palembang te zijn begonnen, die ook tot de bouw van een christelijk ziekenhuis zou hebben geleid.
Christelijke ziekenhuizen hebben een goede reputatie in Indonesië en ook moslims maken er massaal gebruik van. In veel van deze hospitalen brengen priesters en protestantse predikanten korte bezoeken aan patiënten en spreken aan hun bed geregeld gebeden uit. Hierbij voelen sommige veelal islamitische patiënten zich erg ongemakkelijk. „Mijn moeder lag in een rooms-katholiek ziekenhuis in het centrum van Jakarta. Ze werd wakker en opeens stond er een priester naast haar bed te bidden”, zegt Adi Mulya, die uit een gemengd islamitisch-christelijk gezin in West-Java komt.
Het geplande ziekenhuis in Palembang wil topklasse zorg bieden aan het rijkere deel van de bevolking. Maar de bouw van het ziekenhuis wordt deels gefinancierd door de provinciale overheid en daarom moet het ook gratis medische hulp verlenen aan minderbedeelden. Lokale moslimleiders vrezen dat het christelijke ziekenhuis hier misbruik van zal maken door islamitische patiënten te dwingen zich te bekeren.
Moslimorganisaties in Indonesië bekijken de charitatieve plannen van steenrijke etnisch Chinese en protestantse families met argusogen. De belangrijkste spil is James Riady. Zijn familie heeft naast ziekenhuizen ook de Pelita Harapanuniversiteit in Jakarta opgebouwd. De onderwijsinstelling heeft een christelijk karakter, maar is toegankelijk voor alle Indonesische studenten.
Riady zou ook de financier zijn geweest van de grote Megachurch in Kemayoran, op Noord-Jakarta. Hier kunnen op zondag ruim 8000 kerkgangers terecht voor modern vormgegeven, evangelische diensten. In Indonesië lijken megabijeenkomsten met evangelische muziek en emotionele getuigenissen veel jonge christenen aan te trekken. De megakerken en ziekenhuizen lijken in een nieuwe trend te passen. Hierin willen etnisch Chinese tycoons in Indonesië graag iets betekenen voor hun gemeenschap.
De grote projectontwikkelaar Ciputra bouwde in zijn geboorteplaats Manado, in Noord-Sulawesi, een wooncomplex voor lokale middenklassegezinnen.
De protestantse Chinees-Indonesische investeerder liet hierbij zijn christelijke signatuur achter. Hij liet er een reusachtig beeld van Jezus bouwen. Het bouwwerk kostte niet minder dan 450.000 dollar.
In tegenstelling tot het overwegend christelijke Noord-Sulawesi kent de bevolking van Palembang een lange islamitische traditie. De stad heeft een grote Chinese gemeenschap, die net zoals elders in Indonesië, voor medische hulp vaak kiest voor de ziekenhuizen in Singapore. De Siloamziekenhuizen willen de bovenlaag van de bevolking juist in Indonesië houden, maar veel moslimorganisaties twijfelen openlijk of dit hun enige doel is.