Buitenland

Toepolev, een Russisch werkpaard

MOSKOU (ANP) – De Toepolev passagiersvliegtuigen uit de voormalige Sovjet-Unie staan bekend als werkpaarden. De oude types worden nog in veel delen van de wereld ingezet. In Europa vliegen niet zo veel oude Toepolevs, onder meer vanwege de strenge milieu- en geluidseisen die hier gelden.

23 June 2011 14:17Gewijzigd op 14 November 2020 15:32

De 2-motorige Toepolev-134 is een klein verkeersvliegtuig dat vooral wordt gebruikt voor korte afstanden. Luchtvaartmaatschappij Aeroflot is een van de grootste afnemers van dit type vliegtuig, waar maximaal 84 mensen mee vervoerd kunnen worden. Ook de Russische luchtmacht vliegt ermee. Het toestel heeft geen verharde landingsbaan nodig om te kunnen opstijgen en landen.

De Toepolev-134 kan gezien worden als de tegenhanger van de Douglas DC-9 en de Fokker F28. De toestellen zijn sinds de jaren zestig in gebruik. Er zijn circa 850 vliegtuigen van dit type gemaakt, tot de productie in 1984 werd stilgelegd. De Toepolev-134 was het eerste vliegtuig van Sovjetmakelij dat van de luchtvaartorganisatie ICAO ingezet mocht worden op internationale routes.

Door ongelukken met een Toepolev-134 zijn sinds de jaren zeventig meer dan 1000 mensen omgekomen. Ruim 70 van de meer dan 850 toestellen hadden een ongeluk waar doden bij vielen of stortten neer.

Moderne Toepolevs worden gebouwd in Oeljanosk, 700 kilometer ten oosten van Moskou, door de firma Aviastar, de erfgenaam van de Sovjetrussische vliegtuigfabriek.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer