ProRail zit in de maag met koperdiefstallen
UTRECHT (ANP) – Voor de derde keer in een week tijd hebben woensdag koperdiefstallen langs het spoor het treinverkeer flink ontregeld. Spoorbeheerde ProRail pleit er daarom bij het ministerie van Justitie voor een registratieplicht in te voeren voor mensen die spullen aanbieden bij metaalhandelaren. Het verplicht tonen van een legitimatiebewijs zou het dieven lastiger kunnen maken gestolen koperleidingen van besturingssystemen voor treinen te helen.
Bovendien zet de spoorbeheerder particuliere bewakers en honden in op trajecten die erg gevoelig zijn voor koperdiefstallen. Ook voert ProRail op dit moment tests uit met het gebruik van aluminium op sommige trajecten. Dit materiaal geleidt even goed, en is minder waardevol dan koper. Maar een minpunt is dat er meer aluminium nodig is om een kabel te maken die hetzelfde effect heeft als een kleine koperen kabel. Bovendien kan aluminium nooit het hele koperen leidingnetwerk langs het spoor vervangen.
Het Nederlandse spoor wordt de laatste tijd ernstig geteisterd door koperdiefstallen. De afgelopen maanden leidden de diefstallen regelmatig tot flinke vertragingen en zelfs ongelukken. Op het traject Breda-Roosendaal hadden reizigers zowel dinsdag- als woensdagochtend vertragingen van een uur omdat er door een koperdiefstal op het traject minder treinen konden rijden. In januari veroorzaakte een diefstal zelfs een treinbotsing bij Arnhem.
Het aantal gevallen van ontvreemding van koper langs het spoor steeg vorig jaar met 173 procent tot 388. In totaal leverde dit ProRail een schadepost op van 13 miljoen euro en leidde dit in totaal tot 167 uur extra vertraging. De spoorbeheerder vreest op basis van de feiten tot nu toe, ook dit jaar met een flinke stijging van het aantal gevallen te kampen.
„Je kan het spoor voor dieven vergelijken met een elektronicazaak waar ‘s nachts de deuren wagenwijd open staan”, legt een woordvoerder van ProRail uit. „We worden nu gedwongen toch een soort deuren om het spoor heen te bouwen om dat soort risico’s te verkleinen.”
Koper is cruciaal voor het aansturen van seinen, wissels en overwegen omdat het materiaal heel goed elektriciteit geleidt en zeer duurzaam is. Overal ter wereld steken de afgelopen maanden verhalen van koperdiefstallen de kop op. Het metaal is zeer populair onder dieven omdat de waarde ervan de laatste tijd enorm is gestegen. Onlangs overschreed koper op de wereldmarkt zelfs tijdelijk de prijs van 10.000 dollar per ton.
Een woordvoerder van de spoorwegpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) sluit zich aan bij het pleidooi van ProRail om de zaak op overheidsniveau aan te pakken. „Dit soort diefstallen wordt gepleegd door professionals die heel goed weten wat ze doen”, stelt hij. „Ze zijn snel en hebben uitstekende kennis van zaken.” Het KLPD heeft niet het idee dat er georganiseerde bendes achter de toename van het aantal koperdiefstallen zitten.