Mogelijk nieuwe maatregelen tegen droogte
DEN HAAG (ANP) – Hoewel er deze week iets meer regen valt dan in de voorbije weken, zijn er nog wel nieuwe maatregelen nodig tegen de droogte. Rijkswaterstaat en de waterschappen overleggen dagelijks met elkaar daarover, liet staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) dinsdag weten.
De buien die gaan vallen, zijn niet voldoende om de neerslagtekorten weg te werken. De afvoer van rivieren en grondwaterstanden nemen langzaam verder af, aldus Atsma. Hij houdt rekening met maatregelen die gevolgen kunnen hebben voor de scheepvaart. Donderdag komt de Landelijke Commissie Waterverdeling weer bij elkaar.
In sommige waterschappen zijn er al beregeningsverboden voor boeren en worden dijken extra gecontroleerd. Omdat de waterstand op sommige plekken erg laag is, moeten schippers zich daar al aanpassen. Zo mogen zij in vijf bochten in de IJssel elkaar niet inhalen. Alleen kleine schepen mogen dat wel. Ook zijn schepen minder zwaar beladen, zodat er meer nodig zijn. Dat leidt tot drukte op de Twentekanalen en langere wachttijden bij de sluizen Eefde en Delden. De bedieningstijden zijn inmiddels aangepast om de drukte op te vangen, aldus Atsma.
De staatssecretaris vindt de vroege droogte dit jaar niet uitzonderlijk, maar verwacht wel dat Nederland in de toekomst vaker met droogte te maken krijgt door warmere en drogere zomers. Daarom kijkt de overheid nu al naar het Deltaprogramma naar mogelijke maatregelen.
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat en de waterschappen houden het waterpeil in de rivieren en in het IJsselmeer en het Markermeer goed in de gaten in verband met de droogte en lage waterstanden. Dat lieten de Rijkswaterstaat en de waterschappen dinsdag weten.
De Rijn bij Lobith en de Maas bij Luik staan zeer laag voor de tijd van het jaar. Bij Lobith stroomt via de Rijn 975 kubieke meter water per seconde het land binnen, waar 2300 kubieke meter normaal is in mei. Alleen in 1921 stond het water lager. De Maas voert per seconde 80 kubieke meter water aan, 100 kubieke meter minder dan gewoonlijk.
De vaargeul op de IJssel is erg smal, aldus Rijkswaterstaat. Daarom is het in een aantal bochten voor tegemoet schepen verboden om elkaar te passeren. Bij sluizen kunnen schippers te maken krijgen met wachttijden.