Banden leveren van Benelux tot Bakoe
HEEZE – Ook al is er een economische crisis gaande, het aantal bezitters van oldtimers lijkt niet terug te lopen. Cees en Wilma van den Heuvel, eigenaars van het in de verkoop van oldtimerbanden gespecialiseerde Oldtimer, hebben hun handen vol aan het leveren van antieke banden. „Via de webshop krijg ik zelfs aanvragen uit Azerbeidzjan.”
Weggedrukt in een hoekje op het industrieterrein van Heeze, een dorpje zo’n kilometer of tien onder de rook van Eindhoven, staat de showroom van Oldtimer. Een prachtige Lotus F2 glimt de bezoeker tegemoet. Iets verderop staat een zeldzame Cooper. Een lust voor het oog van de liefhebber.
Van den Heuvel zit sinds begin jaren negentig „in de banden.” Een rot in het vak, zo zou je hem kunnen noemen. Toch had hij niet verwacht dat hij ooit nog met zijn vrouw Wilma eigenaar zou worden van een bandenwinkel. In mei 2006 werd de Heezenaar door de toenmalige eigenaar van Oldtimer, Floris-Jan Hekker, benaderd met de vraag of hij diens bandenzaak wilde overnemen. Vanaf dat moment ging het snel. In oktober had Van den Heuvel de touwtjes al in handen.
Een aantal takken van het bedrijf heeft de Van den Heuvels bewust niet overgenomen. Handel in onderdelen, bijvoorbeeld, of restauratiemateriaal. Van den Heuvel: „Ik ben totaal niet technisch en ik mis de juiste kennis op dat terrein. Stel dat iemand mij vraagt om een tandwiel van een T-Ford uit 1936, om maar wat te noemen. Mijn primaire reactie zou zijn: Heeft dat type wel een tandwiel?”
De Van den Heuvels verkopen banden, het merendeel komt van de Franse bandenfabrikant Michelin. De handgemaakte banden komen rechtstreeks uit Clermont-Ferrand, de bakermat van Michelin. De fabriek levert jaarlijks zo’n 800.000 banden, maar slechts een klein deel daarvan is bestemd voor de oldtimermarkt. Dat komt doordat het produceren van antieke banden arbeidsintensief is. Omdat er gewerkt moet worden met oude, specialistische machines, kunnen maar enkele tientallen banden per dag gemaakt worden. En oldtimers zijn voor Michelin niet zo heel interessant, licht Van den Heuvel toe. „Dat richt zich vooral op de auto- en motorsport en op kwaliteitsbanden voor de exlusievere automerken.”
Het bedrijf van de Van den Heuvels richt zich op de Benelux. „Hoewel we regelmatig aanvragen krijgen uit andere delen van Europa.” Het echtpaar levert aan garagebedrijven, restaurateurs en liefhebbers van oldtimers.
Een speciale markt, de bandenlevering voor oldtimers. Van den Heuvel: „Deze sector heeft weinig last van de crisis. Mensen doen hun auto niet snel weg. Zeker niet omdat het bezit van een oldtimer in veruit de meeste gevallen een uit de hand gelopen hobby is. En, vergeet niet, het feit dat deze markt overeind blijft is te danken aan het feit dat bezitters van oldtimers in de regel bemiddeld zijn.”
De vraag naar antieke banden neemt toe, ervaren de Van den Heuvels. De Brabanders krijgen via hun webshop regelmatig bestellingen uit binnen- en buitenland. Onlangs mailde nog een klant uit Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Van den Heuvel: „Dat betekent dat er binnenkort vier bandjes richting de Kaukasus gaan.”
Naast de showroom staat een loods. Stapels banden bedekken een groot gedeelte van de wand. Ook een bovenverdieping is tot de nok gevuld. Cees schat zijn voorraad op zo’n 1500 stuks. Tussen de talloze Michelinartikelen staan echter ook een paar banden van Chinese makelij. Cees: „De banden voor de deux-chevaux Vapeur –bij de gewone man ook wel bekend als de lelijke eend– lopen erg hard. Alles waar handel in zit, proberen de Aziaten na te apen.” Van den Heuvel laat zien dat de banden van Michelin toch wel een heel stuk beter zijn dan die uit China. „Voel maar, je merkt gelijk het verschil in kwaliteit.”
Tot nu toe runnen de Van den Heuvels samen de zaak. Uitbreiding van het personeelsbestand zien ze niet echt zitten. „Te veel kosten”, peinst Wilma van den Heuvel. „Het is maar de vraag wat je dan nog boven de streep overhoudt.” Met z’n tweeën verdienen ze „een aardige boterham.” Daar staat tegenover dat er nogal wat uren gemaakt moeten worden. „We komen beiden met gemak aan een uur of vijftig tot zestig per week.”
Over de toekomst denken ze nog niet al te veel na. Ze willen de komende jaren doorgaan op oude voet: inkopen en doorverkopen. Een aanpak die loont. Voor de komende jaren verwacht Van den Heuvel „gestage groei. „Elk jaar komt er weer een jaargang oldtimers bij.”