Japanse ramp ook pech voor Keukenhof
RIJSWIJK (ANP) – De natuurramp in Japan met al zijn gevolgen komt voor de van oudsher bij Japanners geliefde trekpleisters op een zeer ongelegen moment. Over een week opent de Keukenhof in Lisse voor het eerst dit jaar de deuren. Het is de aftrap van het Japanse toeristenseizoen in Nederland.
De Keukenhof trok vorig jaar zo’n 40.000 Japanners. Voor de ramp plaatsvond, dacht de attractie dat het aantal dit jaar hoger zou liggen. „Op dit moment hebben we geen annuleringen. Maar uiteraard zal het voor dit jaar een negatief gevolg hebben. Japan en de Japanse toerist zijn een belangrijke markt voor ons, voor een bezoek aan de Keukenhof maar ook voor de export van onze bloembollen”, aldus directeur Piet de Vries.
Directeur Benno Leeser van Gassan Diamonds baalt. „Japanners zijn voor ons heel belangrijk.” Van de Japanners die Nederland jaarlijks bezoeken, doet 80 procent dat in april of mei. Leeser weet zeker dat de gebeurtenissen in Japan van invloed zijn op het reisgedrag van de Japanners. „Ze zullen sowieso minder gaan reizen en als de situatie voortduurt, blijven ze op hun plek.”
De Japanners maken in bezoekersaantallen zo’n 8 procent uit van het totaal bij de diamantslijperij met winkel van Gassan in Amsterdam. „In omzet meer. Ze besteden anderhalf keer zoveel als de gemiddelde bezoeker.”
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) bevestigt dat. „Japanners geven bovengemiddeld veel uit in Nederland”, aldus een woordvoerster. De gemiddelde besteding van bezoekers van ver ligt op 417 euro per dag. Japanners gaan daar ruimschoots overheen. „Als ze in Nederland zijn, verblijven ze in luxehotels en bezoeken veelal het ‘klassieke aanbod’, zoals Amsterdam, de Keukenhof en Delft.” Het NBTC weet ook dat Japanners die vroeger altijd in grote groepen op reis gingen, steeds vaker individueel op pad gaan.
De Delfste Porceleyne Fles heeft tot dusver geen afzeggingen gekregen, maar ze houden hun hart vast. „Er is wel wat gebeurd natuurlijk”, zei een woordvoerster. „Er zijn nog geen annuleringen, maar die kunnen natuurlijk nog komen.” Het Delfts blauwe aardewerk trok afgelopen jaar zo’n 120.000 bezoekers, van wie 14 procent uit Japan. Daarmee zijn de Japanners samen met de Amerikanen de op een na belangrijkste doelgroep voor de Porceleyne Fles, na Nederlanders.