Veel bussen en trams rijden niet in Rotterdam
De acties in het openbaar vervoer van Rotterdam zijn woensdagochtend van start gegaan. Bepaalde tram- en buslijnen rijden niet, op andere trajecten rijden minder voertuigen dan gebruikelijk. De actievoerders protesteren hiermee tegen bezuinigingen in het ov.
„Het is hetzelfde concept als de afgelopen twee dagen in Amsterdam en Den Haag”, zegt Erik Vermeulen, bestuurder bij Abvakabo FNV. „Na enkele toespraken wordt het stokje overgedragen door de actievoerders van Den Haag. Daarna gaan we met groepen flyers uitdelen aan de wachtende reizigers. Ook in de voertuigen die wel rijden, staan mensen zodat we de reizigers van informatie kunnen voorzien.”
Enkele politici zullen aanwezig zijn bij de acties. Zo zal Emile Roemer in Rotterdam de SP vertegenwoordigen en ook Jacques Monasch van de PvdA is aanwezig. „We hebben ook de vertegenwoordigers van de VVD, CDA en PVV uitgenodigd”, zegt Vermeulen.
De Randstadrail, buslijnen 56, 33, 35, 38, 44, 66, 70, 76 en de tramlijnen 4, 20 en 23 rijden niet. De overige lijnen en de metro rijden volgens de vakantiedienstregeling. Daarnaast zijn alle loketten verkoop & informatie de gehele dag gesloten.
Met de acties willen de vakbonden de reiziger de gevolgen van de voorgenomen besparingen laten merken. De regering wil 120 miljoen euro bezuinigen op het openbaar vervoer in de drie grote steden. Daardoor zouden veel tram- en buslijnen komen te vervallen en worden routes korter.
Stop privatisering
De SP en de PvdA komen samen met een initiatiefwetsvoorstel om de drie gemeentelijke vervoersbedrijven GVB, HTM en RET te behouden en de privatisering van de drie bedrijven tegen te houden. SP-leider Emile Roemer en PvdA-Tweede Kamerlid Jacques Monasch kondigden dit woensdagochtend aan op de laatste dag van de acties tegen de bezuinigings- en privatiseringsplannen van het kabinet.
Woensdag wordt er nog actie gevoerd in Rotterdam. Maandag en dinsdag waren Amsterdam en Den Haag al voorgegaan.
SP en PvdA vrezen een verdere afbraak van het openbaar vervoer met de kabinetsplannen. „Het openbaar vervoer is van ons allemaal en niet van degene die er het meest winst op kan maken. Het doorzetten van de privatisering is slecht voor de reiziger en het personeel”, zegt Roemer.