Zestien schepen langs gezonken tanker in Rijn
SANKT GOARSHAUSEN (ANP) – In totaal zestien schepen konden woensdag onder begeleiding de gezonken tanker op de Rijn in Duitsland passeren. Proefvaarten met kleinere schepen langs het scheepswrak bij de rots Loreley verliepen in de ochtend al succesvol, waarna de autoriteiten besloten tot de avond ook langere schepen door te laten.
„Dit is een goede dag voor de scheepvaart”, aldus Martin Mauermann van de Dienst Water en Scheepvaart van de plaats Bingen in de deelstaat Rijnland-Palts. Woensdagochtend gingen sinds het ongeval met de tanker de eerste schepen onder begeleiding stroomafwaarts langs het wrak. De Duitse autoriteiten besloten daarna ook langere schepen tot 110 meter langs de tanker te laten.
Donderdag gaat die gecontroleerde vaart verder. De Duitse waterpolitie heeft inmiddels steun gekregen van Nederlandse collega’s van het KLPD en de havenpolitie Rotterdam. Twee functionarissen van Rijkswaterstaat uit Nederland helpen in riviercentrale Oberwesel met de begeleiding van schippers die langs het wrak mogen varen.
De tanker is gekapseisd op een van de gevaarlijkste stukken van de Rijn, vlakbij de beroemde rots de Loreley. Daar maakt de Rijn een scherpe bocht. Bovendien is de stroming er sterk.
Op de Rijn liggen zeker vierhonderd schepen te wachten tot ze stroomafwaarts mogen langs het schip, dat 2400 ton zwavelzuur bij zich had. Stroomafwaarts varen was te gevaarlijk. Maar dinsdag lieten lokale autoriteiten weten dat explosiegevaar was geweken.
De andere kant op was al beperkte doorvaart mogelijk, maar die is nu stilgelegd om dalvaart mogelijk te maken. Volgens het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) lopen de totale kosten van de stremming voor binnenvaartondernemers inmiddels in de miljoenen euro’s.
Een woordvoerder van het Nederlandse bergingsbedrijf Mammoet, dat de berging op zich neemt, liet woensdag weten dat nog niet is begonnen met het leegpompen van de tanks. „De substantie in de tanks is onderin erg stroperig, dus moeilijk weg te krijgen. Daarvoor is een oplossing bedacht, die nu wordt uitgeprobeerd.” Wanneer het zwavelzuur weggepompt kan worden, kon de zegsman niet zeggen.