„Echt winterhard spoor bestaat niet”
DEN HAAG (ANP) – Problemen op het spoor als gevolg van winterweer zullen zich altijd blijven voordoen. Dat zei Hendrik Abma, directeur van de vereniging van Europese spoorinfrastructuurbeheerders (EIM), donderdag in een hoorzitting in de Tweede Kamer. Die zitting is georganiseerd om de problemen die zich afgelopen december voordeden als gevolg van sneeuwval, te analyseren. Ook moet de bijeenkomst suggesties voor verbeteringen opleveren.
Volgens de deskundige van EIM kan het winterweer altijd roet in het eten (blijven) gooien. Sneeuw kan tussen de wissels gaan zitten. Die wissels kunnen vastvriezen en kapotte treinen kunnen het spoor bezet houden. „Een echt winterhard spoor bestaat niet”, hield Abma de parlementariërs voor. „Uit Europees onderzoek blijkt dat problemen altijd mogelijk zijn.”
De expert verwees naar onze buurlanden. „Ook daar zorgde de sneeuwval recentelijk voor problemen.” Andere deskundigen hadden eerder al duidelijk gemaakt dat ook andere typen infrastructuur (wegen, luchtvaart) last hadden van de sneeuwval. „Zo bezien presteert het Nederlandse spoor, internationaal gezien, nog best goed”, aldus Abma.
De diverse kenners vinden wel dat het spoor verbeterd kan worden, bijvoorbeeld door meer wisselverwarming aan te leggen. Ook de treinen zelf kunnen in sommige gevallen beter op de winter worden voorbereid. Een woordvoerder van een streekvervoerder zei dat zijn treinen daarvoor niet in aanmerking komen, in tegenstelling tot bepaald NS-materieel. „Onze treinen zijn net sint-bernardshonden. Ze houden van sneeuw en ze houden er ook van om mensen te helpen”, aldus de inspreker van de streekvervoerder.
In de Kamer leeft bij sommige fracties de wens om de Nederlandse spoorbeheerder ProRail te integreren met hoofdvervoerder NS. Daardoor zou meer in één hand blijven. Veel deskundigen zijn het daar niet mee eens, aangezien naast NS ook vele andere (goederen)vervoerders over het Nederlandse net rijden. ProRail verwerkt de data van al die vervoerders. Streekvervoerders bijvoorbeeld willen niet dat één gebruiker van het netwerk ook alles mag regelen.