Expositie over reclame roept nostalgisch beeld op
Wie kent ze niet, de reclameslogans als ”En dan is er koffie”, ”Melk is goed voor elk”, ”Even Apeldoorn bellen”, ”Foutje, bedankt” en ”Schat, staat de Bokma koud?” In de Beurs van Berlage in Amsterdam is vanaf vandaag de tentoonstelling ”ReclameKlassiekers”, over honderd jaar reclame, te zien. Oude affiches roepen een nostalgisch beeld op van grootmoeders tijd en recenter.
De expositie laat zien hoe reclame onlosmakelijk is verweven met het persoonlijk leven en zelfs is opgenomen in het spraakgebruik. De tentoonstelling geeft een overzicht van de veranderende rol van reclame door de jaren heen.
Rond de 19e eeuw was reclame nog vooral belerend van toon. In de jaren vijftig toonden de uitingen vooral het ideaalbeeld van huisje-boompje-beestje, een gezinnetje waarbij hij werkt en zij voor het huishouden zorgt. Vanaf de jaren zestig voedt reclame vooral de jeugdcultuur en draagt eraan bij dat jongeren een eigen identiteit ontwikkelen. Omgekeerd past reclame zich ook aan het huidige tijdperk van individualisme aan.
De expositie is tot en met 27 februari te zien.