Duits consumentenvertrouwen hoogst in 3 jaar
BERLIJN (ANP) – Het Duitse consumentenvertrouwen heeft het hoogste niveau bereikt sinds oktober 2007. Dat blijkt uit een peiling van marktonderzoeker GfK onder tweeduizend Duitsers, dat dinsdag werd gepubliceerd.
De vertrouwensindex, die weerspiegelt hoe de consumenten de toekomst zien, steeg van 5,1 voor november naar 5,5 voor december. De deelindex die aangeeft hoe het staat met de koopbereidheid van de consumenten steeg flink, van 22,5 in oktober naar 39,3 in november.
Dat Duitsers meer dan in de afgelopen maanden bereid zijn hun portemonnee te trekken, heeft volgens GfK te maken met optimistische verwachtingen ten aanzien van de inkomens en de werkloosheid. De deelindex voor de inkomens steeg van 36 in oktober naar 44,9 in november.
Volgens de onderzoekers zal het belang van de consumentenuitgaven in het economische herstel steeds groter worden. Tot nu toe werd de grootste Europese economie vooral gedreven door de export. Bankverzekeraar ING beaamde het belang van de consument. „Die zal de komende jaren het groeitempo bepalen”, aldus analist Carsten Brzeski. „Na bijna tien jaar langs de zijlijn zullen ze dit kerstseizoen voor een kaskraker zorgen.”
Eerder op de dag werd bekendgemaakt dat de Duitse economie in het derde kwartaal met 0,7 procent is gegroeid ten opzichte van het tweede kwartaal. In april en mei lag het groeitempo nog op 2,3 procent. „Desondanks verwachten Duitse consumenten dat de economie de komende maanden een duidelijk herstel zal blijven laten zien”, aldus GfK.