Zwitsers dringen om plaatsje bij Kapucijnen
ZüRICH (ANP) – Zwitserse monniken van de Orde der Kapucijnen hebben een succesvolle manier van werving gevonden. Om nieuwe leden te trekken, hadden ze deze maand een personeelsadvertentie geplaatst in een krant. Ze vroegen bankiers, journalisten, onderwijzers, advocaten en andere hoogopgeleiden. „De ideale kandidaat is een ongetrouwde rooms-katholieke man van 22 a 35 jaar, met een universitaire of vergelijkbare opleiding.”
De orde biedt de kandidaten geen loon, maar „gebed, een solidaire manier van leven en vrijheid van persoonlijke rijkdom”.
Broeder Willi Anderau van een communiteit in de buurt van Zürich zegt op nieuwssite www.swissinfo.ch dat de advertentie kennelijk een snaar heeft geraakt. Tot dusver hebben al vijftien mannen een sollicitatie gestuurd. De groep waartoe Anderau behoort, bestaat nu nog slechts uit drie leden, die leven in een appartement.
Tegelijk met de wervingscampagne heeft de orde een onlineshop geopend voor cappuccinobekers en bruine sweatshirts met een kap. De cappuccino is vernoemd naar de kledingvoorschriften van de orde, die leeft naar de soberheidsregels van Franciscus van Assisi. „De shop is een grote hit”, zegt Anderau. Hij ziet de shop niet als tegenstrijdig met de soberheidsregels. „Marketing is gewoon een manier van communicatie. Het gaat ons niet om het verdienen van geld, maar het promoten van een boodschap en manier van leven.”
Het aantal kapucijnen in Zwitserland is in vijftien jaar gehalveerd van vier- naar tweehonderd. In Nederland heeft de orde ook enkele locaties, onder meer in Velp in Noord-Brabant.