Ongeval Barendrecht: treinmachinist nog in de kreukels
FRANEKER – Meer dan een jaar na het treinongeval bij Barendrecht zit machinist Sip Boerema uit Franeker nog volop in de problemen. Zijn lichamelijke herstel stagneert, psychisch heeft de Fries de botsing amper verwerkt en financieel zit hij aan de grond. „Het zoeken naar een oplossing geeft energie om door te gaan.”
De machinist reed op 24 september vorig jaar met een goederentrein ter hoogte van Barendrecht. Daar botste hij frontaal op een andere goederentrein. De andere machinist was volgens Boerema door een rood sein gereden en op zijn spoor terechtgekomen. „Ik reed 70 kilometer per uur, hij 40. Mijn trein woog 1200 ton en die van hem 1000. Er kwamen enorme krachten vrij.”
Wat waren de gevolgen?
„Chaos en verwrongen staal. De andere machinist overleed ter plaatse. Ik was zwaargewond. Alles wat kon breken, was gebroken. Mijn gezicht was aan flarden. Alleen al in mijn hoofd had ik zeventig hechtingen. Ik ben nu een jaar bezig met revalideren. In het begin ging het best goed. Alleen dat laatste stukje lukt maar niet.”
Hoe gaat het psychisch?
„Ook moeilijk. Ik was vorige maand op de plaats des onheils. Ach, het is maar een stukje spoor dat er ligt. In het ziekenhuis liet een arts onlangs foto’s zien van mijn gezicht kort na het ongeluk. Daar ben ik harder van geschrokken. Psychisch heb ik nog niet verwerkt wat er gebeurd is. Gewoon niet aan toegekomen. Het gevecht om er lichamelijk bovenop te komen kostte zo veel kracht dat het andere erbij in is geschoten. Ontspan je, zei de dokter pas tegen me. Dat lukt me niet.”
Later bleek dat de machinist van de andere trein onwel was geworden voor het moment van de botsing. U treft geen enkele blaam. Hoe is het financieel geregeld?
„Gewoon slecht. Ik moet rondkomen van zo’n 350 euro per maand. Die uitkering is gebaseerd op mijn baan als machinist, een bijbaantje in het weekend met een nulurencontract. Ik reed op de trein om mijn bevoegdheid als machinist te behouden. Die had ik nodig voor mijn werk. Ik ben eigenaar van een kraanverhuurbedrijf voor reparaties aan het spoor. Aan werken ben ik het afgelopen jaar niet toegekomen. Om het hoofd boven water te houden, ben ik bezig mijn eigen zaak op te eten.”
Is DB Schenker, eigenaar van de andere trein, niet aansprakelijk?
„Dat ligt juridisch lastig. Het openbaar ministerie stelde vast dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd en seponeerde de zaak. De Inspectie Verkeer en Waterstaat onderzoekt het ongeluk niet omdat de Onderzoeksraad Voor Veiligheid ermee bezig is. Deze raad adviseert alleen over schadevergoedingen. Ik heb wel een kleine vergoeding van DB Schenker gekregen.”
Wat nu?
„Ik heb het dossier kortgeleden doorgesproken met enkele Kamerleden die zich voor mijn zaak willen inzetten. Ik blijf vechten en hopen.”