Vertrouwen Duitse consumenten sterk gestegen
NEURENBERG (ANP/RTR) – De gunstige berichten over de Duitse economie hebben het optimisme van de consumenten in Duitsland aanzienlijk vergroot. Dat bleek dinsdag uit nieuwe cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.
De indicator waarmee GfK het consumentenvertouwen in Europa’s grootste economie meet, steeg voor de maand oktober tot 4,9. Dat is het hoogste niveau sinds mei 2008. De uitslag voor september werd bijgesteld tot 4,3, in plaats van de eerder gemelde score van 4,1. Analisten hadden voor oktober een stand van 4,2 voorspeld.
De onverwacht sterke groei van de Duitse economie in de eerste helft van het jaar, de daling van de werkloosheid en de lage inflatie hebben de Duitsers aanzienlijk meer vertrouwen gegeven in de toekomst van hun economie. Daardoor zien ze een grotere kans op loonsverhogingen en neemt de koopbereidheid toe, aldus GfK.
De groei van de Duitse economie overtrof vooral in het tweede kwartaal van dit jaar alle verwachtingen. Deskundigen verwachten niet dat dit hoge groeitempo in de komenden maanden zal aanhouden, maar denken wel dat de ontwikkeling positief blijft. De Duitse centrale bank voorspelt voor heel 2010 een groei van 3 procent.
Consumenten reageren volgens de onderzoekers vooral positief op de sterke ontwikkeling van de arbeidsmarkt. Het aantal werklozen in Duitsland is sinds het begin van het jaar met ongeveer 250.000 gedaald tot 3,2 miljoen en kan nog tot minder dan 3 miljoen zakken, voorspelt het GfK. Daarbij neemt het aantal mensen dat gebruikmaakt van deeltijd-WW de laatste maanden duidelijk af.
De Duitse consumenten zijn hierdoor veel positiever geworden over de toekomstige ontwikkeling van hun eigen financiële situatie. In de afgelopen tien jaar was het optimisme over de eigen inkomsten niet zo hoog als nu.
Als de gunstige ontwikkeling van de Duitse economie doorzet en het vertrouwen verder toeneemt, dan zal de consumptie dit jaar waarschijnlijk sterker stijgen dan eerder gedacht. In plaats van de eerder voorspelde stabilisering ten opzichte van 2009 nemen de uitgaven dan met circa 0,5 procent toe, denken de onderzoekers van GfK.