Onderwijsraad bekijkt artikel 23
DEN HAAG – De Onderwijsraad gaat een „gezaghebbende interpretatie” opstellen van artikel 23 van de Grondwet, over de vrijheid van onderwijs.
Dat meldde de raad vrijdag in een advies aan de Tweede Kamer over aanscherping van het inspectietoezicht op nieuw bekostigde scholen.
De gezaghebbende uitleg moet „in de plaats komen van uiteenlopende en incidentele interpretaties” van artikel 23. Volgens de Onderwijsraad is er behoefte aan een principieel debat over het veelbesproken grondwetsartikel. Leerlingen, docenten en besturen worden betrokken bij de opstelling van het advies, dat in 2011 gereed moet zijn.
Volgens de raad is het onderscheid tussen niet-bekostigd onderwijs, waarbij de overheid zeer terughoudend zou moeten toezien, en bekostigd onderwijs aan het vervagen. „Daarmee ontstaat de vraag of er subsidie moet zijn voor het (particulier) onderwijs of zelfs individuele particuliere leerplichtigen (via vouchers)”, omdat voor allen dezelfde kwaliteitseisen gelden.