Jelte Hulzebos in Groningen
Een orgel dat in eerste aanleg dateert uit 1450, zoals dat van de Martinikerk in Groningen, heeft meestal een bewogen geschiedenis achter de rug. Vele eeuwen probeerden hun eigen stempel op het instrument te zetten.
Op deze cd keert Jelte Hulzebos terug naar de eerste eeuwen, de jeugd van het instrument. In de twintigste eeuw heeft men immers het orgel van de Martinikerk zo veel mogelijk teruggebracht naar de situatie van 1740.
Hulzebos koos voor deze opname een programma dat (met een citaat uit het booklet) „zonder meer passend is voor dit magistrale instrument en de klankschoonheid in al haar facetten toont.” Ik had het niet mooier kunnen zeggen. Deze composities zijn het orgel op het lijf geschreven.
Hulzebos kiest zijn registraties zorgvuldig en met name de partita ”Sei gegrüsset Jesu gütig” (BWV 768) van Johann Sebastian Bach is dan als een diamant die steeds weer van een andere kant schittert.
Het orgel overtuigt in de onovertroffen eenvoud van de fluitregisters (Scheidemanns Canzon in G), maar ook als de concertgever fors uitpakt in Bachs Praeludium und Fuge in C-Dur (BWV 547). De manier van spelen onderstreept het energieke karakter van dit werk.
Dat alle gebruikte registraties in het –zeer goed verzorgde– booklet bij de cd zijn vastgelegd, verhoogt het genoegen van de geïnteresseerde luisteraar.
De opnamekwaliteit van de cd dwingt bij het luisteren bewondering af. Er is een prachtige balans tussen ruimtelijkheid en directheid. Ook thuis ervaart de luisteraar dat de muziek klinkt in een indrukwekkende ruimte, terwijl alle stemmen toch even doorzichtig blijven – en dat is voor dit soort werk een eerste voorwaarde.
Scheidemann – Sweelinck – Tunder – Bach; Jelte Hulzebos, Martinikerk Groningen; Cambiata; € 15,-; jelte@hulzebos.com.
Jelte Hulzebos, Martinikerk Groningen
Jelte Hulzebos, Martinikerk Groningen
Jelte Hulzebos, Martinikerk Groningen