Binnenland

„NS’ers veroorzaken bewust vertragingen”

Een klein deel van het personeel van de Nederlandse Spoorwegen veroorzaakt doelbewust vertragingen. Door deze sabotage wil men bereiken dat de NS-top moet opstappen omdat te veel treinen niet op tijd rijden.

Van onze binnenlandredactie
24 December 2001 10:48Gewijzigd op 13 November 2020 23:20

NS-directeur personeelszaken H. Noten uitte die beschuldiging zondag in het tv-programma Buitenhof. Volgens Noten kiest een aantal machinisten en hoofdconducteurs er bewust voor hun trein meer dan een minuut te laat te laten vertrekken. Daarmee willen ze het vertrek van NS-topman Huizinga bewerkstelligen, aldus Noten.

Ondernemingsraadvoorzitter G. Wold reageerde verbaasd op de harde beschuldigingen. „Maar goed, Noten heeft het over 1 procent van het personeel. In elk groot bedrijf heb je wel wat minder eerlijke mensen.” Volgens Wold telt voor het prestatiecontract overigens niet de vertrek-, maar de aankomsttijd.

Minister Netelenbos eiste vorige week dat in januari 80 procent van de treinen weer op tijd rijdt. Vorige maand zakten de spoorwegen naar een dieptepunt van 69 procent. Noten meent dat het stellen van een ultimatum door de overheid geen bijdrage levert aan verbetering van de gang van zaken.

Tussenoplossing
VVD-leider Dijkstal wil dat de overheid de band met de NS tijdelijk aanhaalt, in afwachting van een definitieve beslissing over de toekomst van de spoorwegen. De NS zou een dienst van de overheid kunnen worden of een private onderneming. Dijkstal zegt in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad dat er nu een vage situatie bestaat. De NS is een vennootschap en alle aandelen zijn in handen van de overheid. Volgens de VVD-fractievoorzitter is zo niet helder wie waarvoor verantwoordelijk is.

Eerder deze week sloten VVD en D66 zich in de Tweede Kamer niet aan bij het koor dat vindt dat de directie van de NS moet opstappen als blijkt dat het spoorwegbedrijf de punctualiteitseisen over dit jaar niet haalt. De liberalen stellen zich op het standpunt dat het niet aan de minister van Verkeer en Waterstaat is om te beslissen over de directie van een onderneming.

Dijkstal wil met de NS pas op de plaats maken. Als duidelijk is dat er een echte vervoersmarkt mogelijk is in Nederland, zou de NS in zijn visie als particuliere onderneming verder kunnen. Dat heeft zijn voorkeur, omdat bij concurrentie zal worden gestreefd naar het aanbieden van het beste product tegen de laagste prijs. Dijkstal denkt dat vooral in het internationale vervoer met hogesnelheidslijnen concurrentie mogelijk zal zijn. „Als blijkt dat dit niet kan, moet je het spoor bij de overheid laten, maar maak er dan een overheidsbedrijf van, of een agentschap of een dienst van het ministerie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer