Gratis scheiden met ‘goed verhaal’
Je moet het lef maar hebben. Een gratis echtscheiding, in ruil voor het beste verhaal met de motivatie om uit elkaar te gaan. „We willen mensen niet stimuleren om te scheiden, misschien over de streep trekken.”
Glossy, oplage 125.000 exemplaren, ligt dinsdag weer in de winkel. Met nieuws over celebrity’s: beroemdheden uit de glitter- en glamourwereld van film, theater en toneel.Lokkertje in het nieuwe nummer is het aanbod voor een gratis echtscheiding. Eén persoon kan zich de kosten van een huwelijksontbinding, tussen de 675 en de 5000 euro, besparen door een „goed verhaal” in te sturen. Glossy werkt hierbij samen met het Amsterdamse advocatenkantoor Teurlings en Ellens; de redactie beslist wie wint. Robert van der Sanden is hoofdredacteur van Glossy.
Waarom deze actie?
„We hebben het er een keer met het advocatenkantoor over gehad. Dat was naar aanleiding van een verhaal over een vechtscheiding van twee celebrity’s. We wilden ook andere mensen die uit een nare relatie willen stappen de gelegenheid geven om dat te doen.”
Deze actie stimuleert mensen om te scheiden.
„Ik vind van niet. De keus om mee te doen is geheel aan de mensen zelf.”
Het is absurd om mensen met vage plannen voor echtscheiding daartoe te verleiden.
„Die plannen moeten niet vaag zijn; mensen moeten er wel goed over nadenken. Maar op het moment dat ze in de pen klimmen of achter het toetsenbord kruipen om zo’n verhaal te schrijven, neem ik aan dat ze goed hebben nagedacht.”
Deze actie stimuleert de gedachte dat echtscheiding normaal is.
„Nee, nee, nee. Bovendien komt het 60.000 keer voor per jaar, dus in hoeverre is het abnormaal? Het is gewoon zo dat relaties in Nederland ophouden, blijkbaar. Stimuleren is niet het juiste woord daarbij, misschien is mensen over de streep trekken dat wel. Mensen die al heel lang aan scheiden hebben gedacht en dat nooit hebben gedurfd, of die heel ongelukkig zijn in een relatie. Misschien ervaren ze wel weer geluk na een echtscheiding. Je moet het positief benaderen, wat mij betreft.”
Over positief gesproken: je kunt mensen ook stimuleren gelukkig te zijn bínnen de bestaande relatie.
„Dat vind ik ook een goede mogelijkheid. Dat is misschien ook wel eens een goede actie, ja.”
U hanteert bij 60.000 echtscheidingen een brede definitie, dus ook scheidingen van samenwonende stellen. Bij al deze scheidingen zijn jaarlijks zo’n 60.000 kinderen betrokken; velen lijden eronder.
„Dat kunt u natuurlijk niet hard maken. Er zijn ook kinderen voor wie een scheiding het leven makkelijker maakt omdat er altijd ruzie en gedoe is.”
Pedagogen nemen algemeen aan dat kinderen lijden onder de echtscheiding van hun ouders, ook al is er thuis vaak ruzie en gedoe.
„Dat kan ik niet aannemelijk maken, ik heb geen idee. Er zúllen kinderen zijn die eronder lijden, maar ik ken geen aantallen; ik ben geen wetenschapper.”
Hoe dan ook, het is geen goede weg om ouders met kinderen echtscheiding voor te stellen.
„Nogmaals, dat is de beslissing, de keuze van de mensen zelf. Ik ben daar niet verantwoordelijk voor.”
Maar u bent wel verantwoordelijk voor uw blad dat met deze keuzes komt.
„Ja, dat klopt.”
Is het al met al niet een goedkope reclamestunt?
„Nee, het is geen reclamestunt, maar ik heb er wel een hoop publiciteit mee gehaald, dat klopt. Dat was niet het doel van de actie, in eerste instantie.”
Wat was dan wel het doel?
„Het doel was een ludieke actie bij een verhaal, maar half Nederland heeft me gebeld.”
Een echtscheiding is nooit ludiek.
„Nee, echtscheiding niet, maar de actie wel. Nogmaals, als mensen deze gratis echtscheiding willen, is dat hun keuze. Wij zetten niemand het mes op de keel. Misschien hebben ze het geld niet voor een echtscheiding of zitten ze in een vervelende relatie, een naar huwelijk. Dan is dit een handreiking.”
U gaat het verhaal dat in de prijzen valt niet publiceren?
„Nee. Dat is een kwestie van integriteit. Bovendien: wij zijn een glamourblad met celebrity’s. Daar passen verhalen van ‘gewone mensen’ gewoon niet in.”