Europees vliegverkeer krabbelt op
Het Europese vliegverkeer krabbelt weer op na een dagenlange verstoring door een uitbarsting van een vulkaan in IJsland. De situatie was dinsdag echter nog verre van normaal.
Vluchten werden op beperkte schaal hervat. In Midden– en Oost–Europa namen de activiteiten in het luchtruim geleidelijk toe. Ook in het noorden van Frankrijk gingen luchthavens weer in bedrijf, zoals de twee internationale vliegvelden van Parijs. De Britten kondigden dinsdagavond aan een groot deel van het luchtruim geleidelijk open te stellen, nadat eerder al boven Schotland en het noorden van Engeland beperkt mocht worden gevlogen.Maar in onder meer Duitsland werd het vliegverbod verlengd wegens de vulkanische as in de lucht die vliegtuigen kan beschadigen. Piloten van Duitse luchtvaartmaatschappijen mogen met speciale vergunningen echter wel op zicht vliegen, zodat ze niet zijn aangewezen op instrumenten die door de as kunnen uitvallen. Onder meer Noorwegen en Denemarken zagen zich gedwongen tijdelijk het luchtruim te sluiten wegens een nieuwe aswolk.
De Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol verwachtte dat 14.000 vluchten zouden plaatsvinden in het Europese luchtruim. Dat is ongeveer de helft van het aantal vluchten op een normale dinsdag.
Aan het eind van de dag zouden sinds het begin van het vliegverbod vorige week donderdag ruim 95.000 vluchten zijn geschrapt, aldus Eurocontrol. Tienduizenden passagiers binnen en buiten Europa wachten nog op vervoer.
Een versoepeling van het vliegverbod was mede mogelijk door een afspraak van de ministers van Verkeer van de Europese Unie om het luchtruim boven Europa in drie zones te verdelen: een gevaarlijke zone waarin niet mag worden gevlogen, een zone waarin vliegen veilig is en een zone waarin weliswaar lichte concentraties as voorkomen, maar waarin mag worden gevlogen.
Uiteindelijk hakt elk land zelf de knoop door. Mede daardoor blijft de situatie onoverzichtelijk.
Europees Commissaris van Verkeer Siim Kallas benadrukte dat de EU geen blaam treft voor de chaos in het luchtverkeer. In het Europees Parlement in Straatsburg stelde hij dat alle besluiten over vluchtverboden zijn genomen door de nationale overheden. „Luchtvaart is een nationale competentie. Het is niet de Europese Commissie die bevelen uitdeelt", zei hij.
Kallas wees er nog eens op dat de vulkaanuitbarsting een uitzonderlijke gebeurtenis is. De Europese Commissie had onlangs al aangekondigd de gevolgen van het vliegverbod voor de luchtvaartsector en de economie in het algemeen te zullen onderzoeken.
In het Europees Parlement was kritiek op de manier waarop de ministers van Verkeer van de EU–lidstaten hebben gereageerd op de vulkaanuitbarsting. Het zou te lang hebben geduurd voordat het luchtruim werd vrijgegeven. Peter van Dalen van de ChristenUnie noemde het grootscheeps stilleggen van het luchtverkeer „te rigide". Hij waarschuwde voor het omvallen van grote, gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen. „Het gaat om te veel geld en te veel werkgelegenheid".