Basisschoolkinderen herdenken jodenvervolging
Op de binnenplaats van de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam stonden woensdag ongeveer veertig leerlingen uit groep acht van twee Amsterdamse basisscholen stil bij de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De kinderen van de openbare basisschool Dr. E. Boekmanschool en de joodse basisschool Rosj Pinja mochten deze derde jaarlijkse kinderherdenking zelf invullen. Leerlingen zongen liederen, lazen zelfgemaakte gedichten voor, staken kaarsen aan en lieten ballonnen op.De nazi’s gebruikten de Hollandsche Schouwburg tijdens de Tweede Wereldoorlog als deportatieplaats voor Joden. In 1962 werd de Hollandsche Schouwburg een monument ter nagedachtenis aan de Joodse slachtoffers van de naziterreur.
Volgens initiatiefneemster Judith Whitlau, tevens medewerker van de Hollandsche Schouwburg, is de kinderherdenking naast herdenkingsceremonies voor volwassenen van belang, omdat kinderen op een spontane en eigen wijze omgaan met de Tweede Wereldoorlog. „De leerlingen kwamen binnen als kleuters en gaan na twee uur weg als volwassenen”.
De twaalfjarige Jonas Beck keek tijdens zijn bezoek aan het oude theater vol verbijstering op een lijst met familienamen van Nederlandse gedeporteerde Joden. „Mijn achternaam staat er ook bij, maar het gaat wel om een andere familie”, meldde hij gerust.
Voorafgaand aan de ceremonie kregen de kinderen de afgelopen weken les over de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging, zegt de elfjarige Nova Endendijk. „Het is moeilijk je te verplaatsen in de situatie van die afgevoerde mensen, maar het is wel verschrikkelijk. Zeker omdat ze geen idee hadden wat hun uiteindelijk zou overkomen”.