Minder les, eerder van school
De lestijd in het voortgezet onderwijs terugbrengen, het aantal studieprofielen beperken in de bovenbouw van havo/vwo en leerlingen een jaar korter op school laten zitten. Dat zijn enkele suggesties die een ambtelijke werkgroep doet om in 2015 4,1 miljard te besparen op het onderwijsbudget. Aan de ambtenaren was gevraagd met ideeën te komen om dit bezuinigingsbedrag mogelijk te maken.
De denktank wil korten op uitgaven waarvan de leden denken dat deze relatief weinig bijdragen aan goede prestaties op het basiscurriculum, zoals „het terugdraaien van de maatregel klassenverkleining en het samenvoegen van kleine scholen". Door het aantal studieprofielen te beperken, hopen de ambtenaren kleine lesgroepen in de bovenbouw van havo/vwo te vermijden. In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) kan de complexiteit verminderen door het substantieel verlagen van het aantal opleidingen.Een andere variant die de denkers de politiek willen voorhouden bestaat uit maatregelen die erop zijn gericht leerlingen sneller te laten leren en sneller de school te laten verlaten. Zogenoemde leerroutes moeten dan efficiënter worden ingericht. „Tegelijk met het inkorten wordt het onderwijs intensiever", spiegelen de ambtenaren voor. „De onderwijsuitgaven zullen dalen omdat leerlingen minder tijd in het onderwijs doorbrengen. Maar de grootste productiviteitsverbetering ontstaat doordat leerlingen een jaar eerder de arbeidsmarkt kunnen betreden."