Buitenland

Keulen herdenkt doden Noord–Zuidlijn

KEULEN (ANP) – Keulen herdenkt woensdag de twee doden die een jaar geleden vielen bij de aanleg van de Noord–Zuidlijn van de metro in de Duitse stad. Ondertussen is weer nieuw schandaal aan het licht gekomen rond het omstreden bouwproject.

3 March 2010 12:02Gewijzigd op 14 November 2020 10:00
Bouw van de Noord- Zuidlijn in Keulen. Foto EPA
Bouw van de Noord- Zuidlijn in Keulen. Foto EPA

Het Historisch Stadsarchief van de West–Duitse metropool stortte op 3 maart 2009 in een bouwput van de metro en sleurde aanpalende gebouwen in zijn val mee. Daarbij vielen twee doden. Alle metro’s, bussen en trams in Keulen stonden woensdagmiddag om 13.58 uur twee minuten stil ter nagedachtenis.Burgemeester Jürgen Roters (SPD) zegde tijdens de officiële herdenking in het stadhuis het vertrouwen op in de bouwbedrijven en in gemeentelijk ov–bedrijf KVB.

De regionale krant Kölner Stadt–Anzeiger citeert woensdag uit een vertrouwelijk rapport van het ministerie van Openbare Werken van de deelstaat Noord–Rijnland–Westfalen. Daarin staat dat is geknoeid met metingen van de hoeveelheden zand die samen met het grondwater zijn weggepompt onder het Stadsarchief. Volgens deskundigen is het Stadsarchief mogelijk ingestort omdat de metrobouwers met het grondwater te veel grond hebben weggepompt onder het gebouw.

Eerder kwam aan het licht dat in de damwanden van bouwputten niet de voor de stabiliteit voorgeschreven hoeveelheid ijzer is verwerkt. Het metaal is gestolen en doorverkocht aan schroothandelaren. Het ministerie in Düsseldorf rept in het uitgelekte rapport over een „duidelijk uiterst criminele gang van zaken".

De bouw van de Noord–Zuidlijn in Keulen is al jaren zeer omstreden. De werkzaamheden zorgen in het centrum voor veel overlast. Ook is er schade aan gebouwen. Even leek Keulen een tweede Pisa te worden: in 2004 zakte de toren van de Sint–Johannes–de–Doperkerk ineens scheef. Het in de volksmond ’Scheve Toren van Keulen’ gedoopte bouwwerk is inmiddels weer rechtgezet.

De kosten van de Noord–Zuidlijn zijn inmiddels opgelopen tot ruim 1 miljard euro. De eerstkomende jaren zal het volgens deskundigen niet lukken de werkzaamheden te voltooien. De Noord–Zuidlijn moet zorgen voor tien minuten tijdwinst tussen het Centraal Station en de populaire uitgaanswijk Südstadt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer