Wientjes: Kabinet laat bouw in de kou staan
„Het demissionaire kabinet moet alles doen wat in zijn vermogen ligt om de economie en de werkgelegenheid te bevorderen”, zei Bernard Wientjes, de voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, zaterdag. De reacties op de val van het kabinet stromen inmiddels binnen.
De werkgeversorganisatie vreest dat met de val van het kabinet de invoering van de crisiswet wordt uitgesteld. VNO-NCW hoopt dat de Eerste Kamer de wet ondanks alles goedkeurt. „Het liefst zien wij dat de crisiswet er morgen is”, lichtte een woordvoerder toe.Net als VNO-NCW vindt ook werkgeversorganisatie MKB-Nederland de val van het val het kabinet midden in een economische crisis een zeer slechte zaak. „Sectoren die zwaar in de problemen zitten als de bouw blijven nu in de kou staan”, aldus Wientjes.
De val van het kabinet zal de positie van Nederland in de wereld aantasten. Ook dat is een slechte zaak voor een open economie als de onze, vinden de werkgeversorganisaties.
De Algemene Onderwijsbond vindt het zonde dat door de val van het kabinet in crisistijd een tijd niet geregeerd kan worden. De vakorganisatie hoopt dat het demissionaire kabinet een aantal broodnodige maatregelen voor met name het middelbaar beroepsonderwijs, alsnog kan doorvoeren.
„Het onderwijs is het antwoord op de crisis, daar moeten snel belangrijke besluiten over worden genomen”, aldus een woordvoerder van de AOb. De bond gaat er dan ook van uit dat onderwijs een belangrijke rol gaat spelen in de komende verkiezingscampagne. Vooral het lerarentekort is volgens de AOb een probleem dat niet lang kan blijven liggen.
Transportorganisaties vrezen dat grote infrastructurele projecten door de val van het kabinet vertraging oplopen. Verladersorganisatie EVO en transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) riepen de politiek zaterdag op om prioriteit te geven aan projecten die voor economisch herstel moeten zorgen.
„Wij gaan ervan uit dat de infrastructurele projecten die in het kader van de spoedwet versneld worden aangelegd geen gevaar lopen nu het kabinet is gevallen”, aldus een woordvoerder van TLN. De spoedwet van Verkeersminister Eurlings maakt het mogelijk dat op dertig locaties in Nederland versneld spitsstroken en andere wegverbredingen worden aangelegd.
Ook verladersorganisatie EVO benadrukt dat projecten die voor economisch herstel moeten zorgen geen vertraging mogen oplopen. De organisatie denkt bijvoorbeeld aan de invoering van de kilometerprijs. „Maar ook andere belangrijke processen, zoals het terugdringen van administratieve lasten en het makkelijker maken van internationale handel, mogen geen vertraging oplopen”, aldus directeur Dick van den Broek Humphreij van EVO.
TLN hoopt ook dat de Eerste Kamer snel instemt met de crisis- en herstelwet. Met deze wet wil het kabinet procedures voor grote bouw- en infrastructurele projecten versnellen. De Tweede Kamer stemde al in met de ‘crisiswet’. „Het is belangrijk dat deze wet er komt. Wij roepen de Eerste Kamer dan ook op om door te pakken”, aldus de TLN-zegsman.