Treinverkeer België weer normaal
Het treinverkeer in België verliep woensdagmorgen weer normaal. Dinsdag waren er nog ernstige problemen als gevolg van spontane acties bij treinbestuurders naar aanleiding van het dodelijk treinongeval maandag bij Halle.
„Er is deze ochtend geen staking”, zei een woordvoerder van spoorwegmaatschappij NMBS vanmorgen. Spoorwegbeheerder Infrabel meldde bovendien dat er sinds wonesdagmorgen opnieuw treinverkeer mogelijk is in Halle, maar alleen op de lijnen Moeskroen-Schaarbeek en Quévy-Brussel-Nationaal-Luchthaven. Deze laatste lijn is echter beperkt tot het station van Schaarbeek. Slechts in enkele gevallen doen de treinen op deze lijnen het station Halle aan.Ook het internationaal treinverkeer zou stilaan weer op gang moeten komen, hoewel Infrabel nog niet kon zeggen welke verbindingen hersteld zouden worden. Eurostar liet gisteren weten dat er ook woensdag geen Eurostartreinen tussen Brussel en Londen zouden rijden. De Thalys tussen Parijs en Brussel zou woensdag evenmin rijden.
De oorzaak van de treinramp bij het Belgische Halle staat nog niet vast. Dat de bestuurder van een van de twee treinen een rood signaal heeft genegeerd, is vooralsnog niet bewezen, aldus een woordvoerder van de Belgische justitie dinsdag.
Een van de machinist zal worden gehoord. Wanneer dat gebeurt, is niet duidelijk. De man overleefde de botsing, maar raakte wel gewond. Ook de zwarte dozen van de twee treinen, die inmiddels gevonden zijn, moeten nadere informatie bieden.
Dinsdag is met man en macht gezocht naar eventuele nieuwe slachtoffers. Die zijn niet gevonden, maar er worden wel personen vermist die vermoedelijk met een van de verongelukte passagierstreinen reisden. Het dodental van de ramp blijft voorlopig staan op achttien. Daarnaast raakten 162 mensen gewond, van wie 11 ernstig.
Justitie in Brussel maakte eerder nog melding van ongeveer twintig zwaargewonden en circa zestig lichtgewonden. Onder de doden is een van de machinisten, aldus een topman van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, Marc Descheemaecker.
Volgens Descheemaecker was een van de twee treinen uitgerust met een automatisch remsysteem. „In 2013 zal 100 procent van de treinen voorzien zijn van dat systeem”, verklaarde hij. „In 2005 hebben we gekozen voor een eigen veiligheidssysteem en beslist om alle treinen daarmee uit te rusten. Maar dat kan niet in één keer gebeuren.
Veel Belgische treinbestuurders zijn dinsdag in staking gegaan omdat ze naar eigen zeggen te geëmotioneerd waren om te werken. Aanvankelijk bleef de staking vooral beperkt tot Wallonië, maar later op de dag legden ook machinisten in Antwerpen en Kortrijk het werk neer.
Volgens vakbondswoordvoerders was ongeveer de helft van de machinisten in staking. Het is onduidelijk wanneer ze weer aan de slag gaan. De bonden zijn niet betrokken bij de acties, maar hebben er wel begrip voor.