Beveiliging spoor sterk verbeterd
Het spoorgedeelte bij het Belgische Halle waar maandag twee treinen op elkaar botsten, is niet voorzien van een automatisch treinbeïnvloedingssysteem (ATB). Als dat er wel geweest was, zou een ongeval overigens niet uitgesloten zijn.
Het Nederlandse spoor is van ATB voorzien na het treinongeval bij Harmelen in 1962. In september vorig jaar botsten bij Barendrecht twee treinen op elkaar op een traject met het ATB-EG-systeem (EG staat voor Eerste Generatie). Dit systeem laat een trein die door een rood sein rijdt alleen stoppen als de snelheid boven de 40 kilometer per uur ligt. In juli 2008 reed daardoor ook bij Heerlen een trein door rood. Ingrijpen van de verkeersleiding voorkwam daar ternauwernood een ongeval: de treinen stopten op 90 meter afstand van elkaar.Toen in 2006 bleek dat in dat jaar een recordaantal van 292 machinisten een rood sein had genegeerd, kondigde spoorbeheerder ProRail aan dat de duizend riskantste trajecten snel moesten worden voorzien van een vernieuwd systeem. Op 1 april dit jaar zullen zo’n 1200 seinen en 99 procent van de treinen voorzien zijn van ATB-vv (verbeterde versie). Daarmee is het ongevallenrisico met 75 procent teruggedrongen. Gedeelten van de Betuweroute en de hogesnelheidslijn zijn voorzien van het nog betere beveiligingssysteem ERTMS. Het wordt ook aangebracht op het traject Amsterdam-Utrecht en op de Hanzelijn en daarna verder uitgebreid.