Marktaandeel Albert Heijn weer groter
DIEMEN (ANP) – Supermarktketen Albert Heijn heeft zijn marktaandeel het afgelopen jaar verder uitgebreid. De marktleider wist het aandeel op te schroeven van 31,3 procent in 2008 tot 32,8 procent vorig jaar. Dat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de overname van tientallen C1000–winkels door Albert Heijn.
C1000 leverde dan ook 1,5 procentpunt marktaandeel in van 13,2 procent naar 11,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen die maandag zijn gepubliceerd.Het meest opvallend over 2009 is volgens Nielsen dat prijsvechter Aldi het afgelopen jaar niet wist te profiteren van de economische crisis. „Aldi heeft zich niet voldoende weten te profileren", concludeert het bureau. De andere discounter, Lidl, wist dat juist wel te doen. „Ze hebben een veel uitgebreider assortiment en bieden kwaliteit voor scherpe prijzen", aldus een woordvoerder.
Aldi is volgens een woordvoerder van Nielsen meer „blijven hangen bij de roots", te weten een lage prijs, een beperkt assortiment en veel non–food. „Dat is nu iets minder aantrekkelijk voor de consument". Aldi ging van een marktaandeel van 8,5 procent in 2008 naar 8,3 procent vorig jaar. Lidl ging van 4,8 procent naar 5,4 procent.
De Super de Boer–winkels hadden het afgelopen jaar nog een marktaandeel van 6,5 procent, iets minder dan de 6,8 procent van een jaar eerder. Jumbo nam Super de Boer afgelopen jaar over. Jumbo had het afgelopen jaar 4,9 procent van de markt in handen.
De nieuwe inkoopcombinatie van C1000 en Jumbo, Bijeen, zou volgens Nielsen het afgelopen jaar een marktaandeel van 23,1 procent hebben gehad.