JSF-werk in Nederland
De productie van de JSF helpt tot 2018 ongeveer 3000 mensen per jaar in Nederland aan het werk. Nog eens 1000 mensen per jaar zullen vanaf 2016 aan het onderhoud gaan werken.
Dit blijkt uit inventarisaties, berekeningen en inschattingen van deelnemers van het Nifarp (Netherlands Industrial Fighter Aircraft Replacement Platform) die vorig jaar gemaakt en uitgevoerd zijn op verzoek van de Tweede Kamer.In het Nifarp zijn bedrijven verenigd die werken aan de vervanging van de Nederlandse F-16.
Doorontwikkeling
De bedrijven verwachten tot ver in deze eeuw werk te hebben aan de Joint Strike Fighter. In de eerste twintig jaar gaat het daarbij om productie en onderhoud, later vooral om doorontwikkeling en instandhouding.
De Nifarp-inventarisatie gaat uit van een totale productie in de Verenigde Staten van 4500 toestellen.
Wat de gevolgen zijn bij 3500, 3000 of nog minder toestellen is niet duidelijk. De Koninklijke Luchtmacht zet in op 85 nieuwe JSF’s, maar wat als er 60 of 48 toestellen door Nederland worden gekocht? Blijft er dan ook nog zo veel werk?
Stork Fokker
Stork Fokker AESP is de grootste Nederlandse speler in het JSF-project. De onderneming wil deze maand de definitieve selectie van de vestigingslocatie voor een nieuwe JSF-fabriek bekendmaken.
Deze fabriek is nodig om de grote aantallen JSF-onderdelen die in Nederland worden gebouwd, zoals vleugels en deuren, te kunnen assembleren.
Vier locaties komen in aanmerking: Almere, Hoogeveen, Papendrecht en Tilburg/Gilze-Rijen.
Specifiek voor JSF
De fabriek zal zo’n 150 directe en minimaal 300 indirecte arbeidsplaatsen in de omgeving opleveren.
Het is de eerste fabriek in Nederland die specifiek voor de JSF wordt gebouwd. Hans Büthker, algemeen directeur van Stork Fokker AESP: „Het gaat om een investering van 50 miljoen euro in een fabriek die waarschijnlijk zo’n veertig jaar mee zal gaan en waarin duizenden onderdelen worden gemaakt volgens de hoogste kwaliteitsnormen.”
Het NLR mag voor de windtunnelproeven van de JSF-modellen tekenen en TNO voor de software van het toestel. In feite is de F-35 een grote, vliegende computer.
Ook tal van kleinere Nederlandse onderaannemers doen mee aan het project. Een daarvan is Machinefabriek Bouman in Almelo. Daar worden de mallen gemaakt voor de deuren van de JSF, die Stork Fokker AESP produceert.