Dordt wil nieuwe spoorlijn
Dordrecht en Zwijndrecht pleiten voor de aanleg van een goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Antwerpen, inclusief een ondergrondse spoortunnel.
De spoortunnel gaat ten minste 1,1 miljard euro kosten, schatten burgemeester Scholten van Zwijndrecht en wethouder Van Steensel van Dordrecht. Zij presenteerden dinsdag het voorstel aan de verkeerswoordvoerders van de diverse fracties in de Tweede Kamer.Al jaren wordt er gesproken over een apart traject voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor, het zogenoemde basisnet. Volgens de twee Drechtsteden wordt hun veiligheidsprobleem er niet door opgelost. Zij stellen zelfs dat de onveiligheid „onaanvaardbaar groot” blijft.
Voor de korte termijn pleiten Dordrecht en Zwijndrecht voor technische maatregelen, zoals veiliger wissels. Na 2020 zou langs de A16 een nieuwe spoorlijn plus tunnel moeten komen. Daarnaast zou de Betuweroute beter moeten worden gebruikt door een aansluiting met het spoor tussen Den Bosch en Utrecht, via een zuidwestboog bij Meteren. Het goederenvervoer langs de Brabantroute via Breda en Tilburg zou daarmee worden ontlast.
De Drechtsteden voeren ook aan dat het transport per spoor na 2020 weer sterk zal toenemen.
Met een nieuwe spoorlijn verwachten zij meer ruimte te krijgen voor woningbouw. Ook zal de geluidsoverlast afnemen. Er wonen 160.000 mensen in Dordrecht en Zwijndrecht. Ongeveer 20.000 van hen wonen binnen 200 meter van het spoor. Ook de haven van Rotterdam zou gebaat zijn bij zo’n tunneltracé tussen het rangeerterrein Kijfhoek en de Moerdijkbrug.